Reggae

,,Ze hadden het precies goed, vijfentwintig jaar geleden al. Ze zeiden alles. Het geluid van de oude reggae-platen die ik thuis heb, vind ik nog steeds adembenemend. Ik kan ze nog nauwelijks bevatten, hoe vaak ik ze ook al heb gedraaid.''

Neil Barnes (38) vormt samen met Paul Daley het Engelse duo Leftfield. De electronische dance-muziek van Leftfield met teksten met vaak een maatschappelijke of politieke inhoud, is sterk beïnvloed door reggae, zo blijkt op de nieuwe cd Rhythm And Stealth, net zoals op het vorige Leftfield-album Leftism (1995). Met Underworld en The Chemical Brothers hoort Leftfield tot de top van de Britse dance. Leftism was een vernieuwende mengeling van house, techno, punk, reggae en Afrikaanse muziek die veel navolging vond. Rhythm And Stealth, dat vorige week op nr 1 op de Britse albumlijst binnenkwam, is een voortzetting van die formule - minder opzienbarend, maar opnieuw indringend en meeslepend.

,,Reggae is voor mij nog veel belangrijker geweest dan punk. Vooral het `rockers'-geluid van mensen als Sylford Walker, Glen Brown,Sugar Minott en Barrington Levy. Het is het meest uitzinnige dat ik ooit heb gehoord. Het is muziek die mij naar een andere wereld voert.

,,Wat me aantrekt in reggae is de ruimtelijkheid van het geluid. Het gaat vaak vooral om de bas en de hoge tonen. Er waren veel instrumentale dub-platen waarop geëxperimenteerd werd met geluiden, waarop grenzen werden verlegd zonder dat de muzikanten of de producers het zelf beseften. Ze maakten het met heel minimale apparatuur, met simpele reverb- en echo-apparaten.

,,Mijn favoriete plaat aller tijden is Youths Of Today van Horace Andy. Het heeft een heel sterke boodschap, het gaat over hoe slecht vechten is, over mensen die zichzelf naar beneden halen in hun gemeenschap. Een beetje naïef misschien, maar dat vind ik niet erg. Het is tegelijkertijd een pop-plaat, die heel direct werkt, ook door de griezelig mooie stem van Horace Andy. Reggae-zang is vaak heel simpel en a-tonaal. Ze zingen vaak niet in de juiste toonsoort, maar wel op zo'n manier dat het effect geweldig was.''

,,Er heerst een gevoel van onwerkelijkheid, van escapisme. Mensen lijken wel bang om iets inhoudelijks te zeggen. Jongeren denken nauwelijks na over maatschappelijke ontwikkelingen, ze zijn a-politiek. In ons nummer Chant Of A Poor Man vertelt MC Cheshire Cat over zijn bestaan. Hij komt uit Birmingham, hij woont in een getto, een ruig gebied waar het echt een strijd is om te overleven. We kregen al kritiek dat mensen het een ouderwetse Jamaicaanse boodschap vonden, maar het gaat gewoon over het Engeland van nu, waar de kloof tussen de rijken en de armen weer groter aan het worden is. Maar veel mensen hebben niet door wat er aan de hand is.

,,In Chant Of A Poor Man klinkt ook de invloed door van andere Europese muzikanten die dub-reggae en techno combineren, zoals de Duitse Maurizio. Het is muziek die de definities van reggae en house naast zich neerlegt en moeilijk te categoriseren is. Dat is voor mij de hemel.''

Rhythm And Stealth: Sony