Onthulling

Ik behoor tot degenen die van Leo Prick (W&O, 25 september) de vraag voorgelegd kregen in hoeverre bepaalde administratieve taken van leraren kunnen worden afgestoten. Hij stond in Pricks tweede enquête over het welbevinden van leraren, voorgelegd aan alle scholen die meedoen aan een project dat hij leidt. In het algemeen ben ik een tevreden mens. In de enquête heb ik dat ook laten weten. De eerste schooldag, het is toch net of je in een lekker warm bad stapt! Een klas met jonge honden, die je uitproberen omdat ze een goede leraar eisen, fantastisch toch? Een personeelsvergadering onlangs, de eenheid kon niet groter onder de huidige benarde omstandigheden.

Nu meent Prick iets gevonden te hebben, en of hij het gevonden heeft of niet, het verbijstert hem. Velen schijnen ingevuld te hebben dat die afstoting van taken helemaal niet, dan wel geheel wel kan. Extreme reacties, vindt hij dat. Hij leidt daar een polarisatie uit af tussen de leraren. In zijn eigen woorden: ``Het gros van de leraren zet bij alles, hoe onbenullig ook, de hakken in het zand, elk voorstel over wat dan ook verdeelt hen in elkaar fel bestrijdende partijen. Van teamgeest, van gevoel samen ergens aan werken, kan, dat lijkt me evident, onder zulke omstandigheden geen sprake zijn.'

Het ligt geheel anders. De saamhorigheid is nog nooit zo groot geweest. Nadat wij de schuld hebben gekregen van het mislukken van de basisvorming (vijftien vakken, hoe verzin je het), nu wij de lesuren van het vak waarvan we houden in de bovenbouw tot onder de helft zien dalen zien we het ideologische schip van de Tweede Fase met een noodgang op de wal van de praktijk afstevenen. Onze taak is de leerlingen die aan deze waanzin zijn blootgesteld, niet tussen die wal en het schip te laten terechtkomen, en te zorgen dat ons vak ook niet wordt doodgedrukt. Zorgen dat we zelf niet verongelukken (de Tweede Fase met zijn lage urentallen maakt dat ik als enige van mijn sectie overblijf, en in mijn dooie eentje straks verantwoordelijk ben voor de vakken Grieks, Latijn en Klassieke Culturele Vorming).