Ed Wubbe maakt dramatisch duet

Charlotte Baines en Keith-Derrick Randolph behoren bij het Scapino Ballet Rotterdam tot de `oudere' generatie, waarmee bedoeld wordt dat ze het langst als danser aan het gezelschap verbonden zijn. Randolph vanaf 1989, Baines kwam een jaar later. Randolph combineert zijn danscarrière de laatste jaren al met het balletmeesterschap en Baines zal dit seizoen haar dansloopbaan beëindigen. Speciaal voor deze twee zich al jaren prominent manifesterende Scapinezen maakte artistiek directeur Ed Wubbe een nieuw, dramatisch geladen duet, Single Manoeuvres, dat deel zal gaan uitmaken van zijn avondvullende productie Rosary, die in februari 2000 in premiere zal gaan.

De titel geeft precies aan waar het om gaat: twee mensen die volstrekt in een eigen wereld gevangen zitten en ieder toch naar een manier zoeken om tot een relatie met elkaar te komen. Tevergeefs overigens. Baines is hier een in een zielig flodderjurkje gestoken wezentje, dat ook letterlijk zeer wankel in het leven staat. Haar benen en voeten tasten de grond af op zoek naar houvast, haar lichaam gaat echter dikwijls juist een heel andere kant op en laat zich willoos vallen of optillen. De armen zwaaien hulpeloos door de ruimte, de knieën knikken in onhandige posities of zijn stram gespannen.

Randolph daarentegen lijkt heel bewust in zijn lijf te leven en straalt een vitale energie uit. Zijn heupen swingen, zijn voeten veren in kleine, snelle pasjes. Toch is die levendigheid hoofdzakelijk naar binnen gekeerd. De aarzelend gezochte contacten tussen deze zo verschillend eenzame mensen zijn intens, maar gedoemd onstabiel en tijdelijk te blijven. Dat Single Manoeuvres, zich afspelend op een kaal zwart toneel, toch niet de dramatische impact heeft die je zou verwachten ligt aan het ontbreken van een emotionele opbouw en choreografische variatie. Er zit in die 20 minuten te veel van hetzelfde en dat doet de aandacht verslappen.

Een echte spanningsopbouw zit er ook niet in het hoofdgerecht van Scapino's premièreprogramma, het 40 minuten durende Somewhere around, Around somewhere van Georg Reischl. Deze nu aan het Frankfurt Ballet verbonden danser ontwierp niet alleen de choreografie, het toneelbeeld, de kostuums en de videobeelden maar schreef er ook de tekst voor. Het ziet er allemaal heel goed en mooi uit. Er is een constante stroom van draaiende en vallende bewegingen, uitgevoerd door eenlingen die zich door de ruimte verplaatsen in heldere patronen. Het is als een perpetuum mobile waarop noch veranderingen in de muziek en het licht, noch de inhoud van de tekstflarden enige invloed blijkt te hebben. Knap gemaakt, knap gedanst, knap van William Forsyth afgekeken, knap trendy maar na zo'n 20 minuten ook knap saai.

Aardig in concept door de intimiteit van details en de verwarrende hoeken van waaruit de bewegingen zijn opgenomen is Closed timelike curves, een korte, voor de workshop in juni gemaakte, choreografie en film van Sacha Steenks, door haar zelf gedanst. Dit onderdeel komt in de plaats van de aangekondigde premiere Synthesis van danseres Annabelle Lopez Ocha. In onderling overleg werd besloten het werk om artistieke redenen (op dit moment) niet uit te brengen.

Voorstelling: Scapino Ballet Rotteram: Single Manoeuvres, choreografie: Ed Wubbe; Somewhere around, Around somewhere, choreografie: Georg Reischl, muziek: Michiel Jansen; Closed timelike curves, film en choreografie: Sacha Steenks, lichtontwerpen: Benno Veen. Gez.: 30 sept., Rotterdamse Schouwburg. Tourn. t/m 15 november. Inl. (010) 414 24 14.