ANWB tegen nieuwe kentekens

De ANWB keert zich tegen de manier waarop de overheid nieuwe kentekenplaten van auto's wil invoeren. De bond met 3,5 miljoen leden vindt de aanpak te duur en twijfelt aan de fraudebestendigheid.

De ANWB weigert mee te werken aan de voorlichtingscampagne van de overheid. ,,Dat is niet in het belang van onze leden. Het gemarchandeer zal blijven doorgaan'', zegt een woordvoerder.

Naar verwachting stemt de Eerste Kamer dinsdag in met de plannen van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat).

Bij goedkeuring begint op 1 februari 2000 de verplichte invoering van de nieuwe kentekenplaat voor nieuwe auto's. Drie jaar later moeten de platen op alle circa 8 miljoen auto's, bedrijfswagens en motoren zijn bevestigd.

Het nieuwe afgiftesysteem moet fraude met kentekenplaten voorkomen. Naar schatting rijden in Nederland tussen de 50.000 en 200.000 auto's rond met vervalste kentekens. Door dit bedrog derft de overheid jaarlijks zo'n 700 miljoen gulden aan inkomsten.

Door middel van regulering hoopt de overheid meer greep te krijgen op de bedrijfstak. Niet meer dan 300 erkende bedrijven mogen in het vervolg nog kentekenplaten maken. Bovendien staat straks op het nummerbord welk bedrijf de plaat heeft gemaakt.

HAALBARE PLAATpagina 16