Mitsubishi en Volvo zetten NedCar voort

Het Japanse autoconcern Mitsubishi en het Zweedse Volvo zetten ook na 2005 hun samenwerking in NedCar voort. Wel wordt de ontwikkelingsafdeling in Helmond zo snel mogelijk verkocht.

Dat hebben de commissarissen afgelopen maandag besloten. De aandeelhouders Mitsubishi en Volvo (inmiddels in handen van het Amerikaanse Ford) hebben niet voldoende werk meer voor dit bedrijfsonderdeel, dat ook nu al voor derden werkt. ,,Heel teleurstellend'' noemt bestuurder B. Keulen van vakbond De Unie dit besluit. ,,Het betekent dat NedCar geen zelfscheppende autofabriek meer is maar slechts een productie-eenheid. Met het vertrek van de ontwerp- en testafdeling verdwijnt in feite de Nederlandse auto-industrie.'' De hoofdvestiging van NedCar staat in het Limburgse Born.

Sinds de overname, eerder dit jaar, van de divisie personenauto's van Volvo door Ford bestaat onzekerheid over het voortbestaan van NedCar, hoewel dat bedrijf intussen geldt als een van de meest efficiënte assemblagefabrieken van Europa. Vorige maand nog zinspeelde Rolf Zimmermann, directievoorzitter van de Duitse Ford-vestigingen, op de sluiting van een van de Ford-fabrieken in Europa om overcapaciteit te voorkomen.

Functionarissen van Mitsubishi brachten de voortzetting van de samenwerking gisteren tegenover het Japanse persbureau Kyodo naar buiten.

NedCar reageerde verrast, de bedrijfsleiding was nog niet op de hoogte van de plannen. De vakbonden zijn sceptisch. Unie-bestuurder Keulen: ,,Wij hebben vaker zulke berichten gehoord. Een bevestiging komt er echter nooit. Daarom zeg ik: eerst zien, dan geloven. De medewerkers leven nog steeds in onzekerheid. Mocht het bericht waar zijn, dan is het een positieve stap. Ik blijf echter mijn twijfels houden over de bereidheid van Ford om samen te werken met Mitsubishi.''

Bij NedCar (6.500 werknemers) lopen dit jaar zo'n 270.000 wagens van de band. Voor Volvo gaat het daarbij om de modellen S40 en V40, voor Mitsubishi om de Carisma en de Space Star. Volvo en Mitsubishi maken wel een einde aan het gezamenlijk gebruik van onderstellen. Nu hebben de Volvo's en de Carisma nog eenzelfde bodemplaat. Maar Ford wil dat de nieuwe Volvo's een Ford-chassis krijgen.

NedCar is zeer succesvol met de Volvo 40-modellen in de Verenigde Staten. Vanaf november wordt de productie van de voor de Amerikaanse markt aangepaste modellen verdubbeld tot 40.000 per jaar. Daarmee komt de maximale capaciteit van de Limburgse fabriek (300.000 auto's per jaar) in zicht.