NS-directeur weg na ruzie over loket

Marketingdirecteur M. van Eeghen van NS Reizigers vertrekt per 1 oktober bij de Nederlandse Spoorwegen. Zijn besluit om loketten op stations versneld te sluiten bracht hem enkele weken geleden openlijk in conflict met NS-topman Den Besten.

De loketsluiting maakt deel uit van het grootscheepse reorganisatieplan `Bestemming: klant', dat de NS op dit moment uitvoert. Deze operatie moet de NS in staat stellen grotere groepen reizigers `klantvriendelijker' te vervoeren. Door de kaartverkoop in de toekomst alleen nog via apparaten te laten verlopen kunnen de loketten volgens de NS dicht. Personeel dat daardoor vrijkomt kan vervolgens worden ingezet om service aan reizigers te verlenen op de perrons.

Hoewel de NS-leiding er, tegen de verwachtingen in, deze zomer al in slaagde het personeel te overtuigen van de noodzaak van de reorganisatie, bleek de top zelf ernstig verdeeld over het plan. De vlam sloeg in de pan na een fax die Van Eeghen begin deze maand aan de ouderenbonden stuurde, waarin hij liet weten dat de NS alvast loketten zou sluiten waar minder dan twintig kaartjes per uur worden verkocht. Na woedende reacties van de ouderenbonden werd van Eeghen publiekelijk op de vingers getikt door NS-bestuursvoorzitter Den Besten. In een ongebruikelijke stap liet Den Besten een persbericht verspreiden waarin hij stelde dat de klant zou bepalen wanneer de loketten worden gesloten.

Of Van Eeghen zijn conclusies heeft getrokken uit deze openlijke reprimande is niet duidelijk. Volgens de NS is ,,in goed overleg'' tot zijn vertrek besloten. Van Eeghen werkte sinds 1995 bij de NS, nadat hij eerder carrière maakte bij KLM en Fokker.

Bij de vakbonden en consumentenorganisaties is het opstappen van Van Eeghen niet in goede aarde gevallen. ,,Het verbaast ons niet dat er een zondebok is gekozen. Dat past bij de NS. Het verbaast ons wel dat het Van Eeghen is'', zegt Kees Rotteveel van de reizigersvereniging Rover. Evenals Gerben Hardeveld van de spoorvakbond FSV (die het vertrek ,,buitengewoon triest'' noemt) benadrukt Rotteveel de deskundigheid van Van Eeghen. ,,Van Eeghen wilde oprecht iets voor de klanten doen. Dat plan voor de loketsluiting was niet alleen zijn idee, maar van de hele leiding.''