Bonussysteem voor werving in de thuiszorg

De thuiszorginstellingen van de provincie Utrecht gaan hun wervingsbudget deels besteden aan het belonen van hun eigen personeel. De instellingen verwachten op die manier aan nieuw personeel te komen om 250 vacatures te vervullen.

De 6.500 personeelsleden van de organisaties Vitras, Stichting Thuiszorg Eemland, WeideSticht en Thuiszorg Stad Utrecht kunnen vanaf vandaag ZorgSterren sparen waarmee ze aantrekkelijke prijzen kunnen verdienen. De instellingen hopen dat hun personeel hierdoor in zijn kennissenkring gaat optreden als `ambassadeur' voor het werken in de thuiszorg. Directeur J. Onland van stichting Thuiszorg Eemland: ,,Onze medewerkers kunnen het beste vertellen over de plus- en minpunten van het werken in de thuiszorg. Van hen krijg je als nieuwkomer de beste informatie.''

Het ZorgSterrensysteem ,,werkt een beetje als Air Miles'', aldus Onland. ,,Elke medewerker die je binnenhaalt en die er na een half jaar nog is, levert ZorgSterren op. Voor een medewerker die een jaar blijft en fulltime werkt krijg je 150 ZorgSterren, dat is het maximum per nieuwe medewerker.''

De ZorgSterren worden niet uitgekeerd in geld, maar in bijvoorbeeld een geheel verzorgd verwenweekend, een elektrische grasmachine, een personal computer, een waterbed, een paard of een Smart Car van 18.000 gulden. Voor dat laatste moeten de medewerkers dan wel sparen tot het einde van de actie (in 2001) en zo'n dertig nieuwe medewerkers introduceren.

Als alle prijzen worden uitbetaald, kost de campagne volgens Onland een ton. Het geld komt uit het budget voor personeelsadvertenties. ,,Die werken niet. Ze lopen droog'', zegt Onland. Bovendien hebben de regionale kranten er een wachttijd voor.

De thuiszorg kampt met een groot tekort aan medewerkers, waardoor patiënten steeds vaker niet of niet op tijd kunnen worden geholpen. Er is vooral een tekort aan huishoudelijke hulpen, verzorgenden en verpleegkundigen voor de avond- en weekenddiensten.