Mickey is terug

De Nederlandse Spoorwegen hebben een probleem. Als er twee dubbeldekstreinen tegelijk optrekken vanaf Utrecht CS, trekken ze het elektriciteitsnet leeg. Het is geen groot nieuws, maar het zegt misschien wel meer over de NS dan de winstcijfers over het afgelopen jaar. Als Mickey Huibregtsen aan iedere gesprekspartner dergelijke wetenswaardigheden weet te ontlokken, slaagt hij in zijn ambitie. ,,Ik wil mezelf verassen, wil twee of drie dingen horen die ik nog niet wist'', zegt hij.

Huibregtsen, oud-voorzitter van de sportkoepel NOC*NSF en als adviseur jarenlang het boegbeeld van de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse management-consultancybureau McKinsey, voert sinds vorige maand wekelijks een gesprek met een `prominente' Nederlander op het nieuwsstation Business Nieuws Radio. Begin deze maand bestuursvoorzitter R. den Besten van de NS, afgelopen weekeinde topman K. Vuursteen van Heineken. In de toekomst wil hij behalve ondernemers bijvoorbeeld ook zeiler R. Heiner uitnodigen om over diens plannen voor een zeilrace-rond-de-wereld te praten of staatssectretaris W. Vermeend over het belastingplan. ,,Maar die moet ik nog bellen.''

Hij kent zijn gesprekspartners allemaal goed, vertelt Huibregtsen desgevraagd. Hij heeft namens McKinsey als adviseur gewerkt voor het overgrote deel van de vijftig grootste bedrijven van Nederland. Daarin zit volgens Huibregtsen ook de meerwaarde. Ondernemers mogen door de regels van de beurs, die moeten garanderen dat alle beleggers tegelijk van nieuws op de hoogte zijn, bijna niets meer zeggen. ,,Bij mij hoeven ze minder op hun woorden te passen. Ik zoek onderwerpen waarbij ze zich wel kunnen laten gaan.'' De media schieten volgens hem soms te kort als het gaat om informatie-voorziening. Huibregtsen noemt het voorbeeld van de dioxine-kippen. ,,Ik probeer met een gestructureerde gedachtengang en de juiste feiten de luisteraar het inzicht te verschaffen om zelf een oordeel te vormen.''

Huibregtsen stapte vorig jaar op als voorzitter van NOC*NSF, toen er een rel ontstond over de benoeming van kroonprins Willem-Alexander als lid van het IOC, een functie waarvoor ook Huibregtsen kandidaat was. Huibregtsen zou zich volgens een verhaal in de Volkskrant beledigend hebben uitgelaten over de kroonprins, wat hij zelf ten stelligste ontkende. In de rechtszaak die daarop volgde tegen de Volkskrant, werd hij daarover ook in het gelijk gesteld. En zijn relatie met de kroonprins is `uitstekend'. Hij heeft onlangs met hem getennist in Blaricum.

Met de radio-optredens treedt hij weer in de schijnwerpers. ,,Ik heb niet opzettelijk de luwte gezocht'', zegt Huibregtsen. ,,Maar ik heb me wel bewust onthouden van commentaar op het IOC of op de sport.'' Omdat zijn beslommeringen met de sportwereld wegvielen, kreeg hij bovendien meer tijd voor andere dingen, ook omdat hij zijn formele status als `partner' bij McKinsey heeft opgegeven en zijn werkweek heeft gehalveerd tot zo'n 35 uur. ,,Een aantal kranten en tijdschriften vroeg me om een column, maar dan moet je een standpunt innemen. Dan zou onvermijdelijk de perceptie ontstaan dat ik gebruik maak van kennis die ik bij McKinsey heb opgedaan. Bovendien zou openbare kritiek op bedrijven schade kunnen doen aan McKinsey.''

Huibregtsen toont zich in de gesprekken een professionele interviewer. ,,Als adviseur doe ik niets anders.'' Maar in de gesprekken met Den Besten en Vuursteen blijken zowel de voordelen als de nadelen van zijn status als insider. Het verhaal over de NS levert interessante inzichten op, maar als Vuursteen over het `merk' mag vertellen, blijven helaas vragen over de terugtrekking van Heineken uit Birma of de problemen met het merk Heineken in Engeland achterwege. Het belangrijkste nadeel is echter, dat het eindmuziekje al na achttien minuten het gesprek afrondt. Dat mag een uur worden.