Kirov het best in Russische muziek

Het orkest van de Kirov Opera uit het het Mariinksi Theater in St. Petersburg is een Russisch orkest in de breedste zin. Wanneer de licht ontvlambare totaalklank ten volle oplaait, zingt de Slavische ziel zachtjes mee. Je hoort haar weerspiegeld in de fluwelen strijkersklank, in de vibrato-rijke kopersectie, in het mild klagende timbre van de houtblazers. Maar het Kirov-orkest is ook een éénkennig orkest, dat alleen een pralende klank weet bloot te leggen in repertoire dat bij die aanpak is gebaat.

Het eerste concert van de opera-serie van de Matinee op de vrije zaterdag haakte in op de aanwezigheid van koor, orkest en solisten van de Kirov Opera, die vorige week verscheidene malen te gast waren op het Rotterdam Philharmonic Gergjev Festival. Met het festival nog maar één nacht achter de rug waren Valery Gergjev en zijn Russische musici zaterdagmiddag in het Amsterdamse Concertgebouw opnieuw te beluisteren in een concertante uitvoering van de lieflijke sprookjesopera Snegoerotsjka (Het Sneeuwmeisje) van Nicolai Rimski-Korsakov.

Zo misplaatst als de klank van de Kirov Opera afgelopen week klonk in een compositie van de Nederlander Alphons Diepenbrock, zo ideaal bleek die zaterdagmiddag in de typisch Russische en noodlottige vertelling van Het Sneeuwmeisje, wier eerste liefde door de meedogenloze stralen van de zonnegod wordt bestraft met een wrede smeltingsdood.

De muziek waarmee Rimski-Korsakov zijn droeve sprookje omkleedde, zet aan tot een behaaglijke passiviteit. Met wonderschone en kleurrijke orkestraties treft Rimski-Korsakov een dromerige couleur locale die tevree doet wegzinken in de schoot van moeder Rusland. Dartele fluitklanken begeleidden Snegoerotsjka zelf, een merkwaardig mengsel van piano, harp en fluit opende de vierde akte en het Mariinksy-koor plooide zich steeds met kruidige galm naar de exotische melodieën. Nergens openbaart zich in de muziek het feit dat Rimski-Korsakov autodidact was, en niet voor niets ook geldt Snegoerostjka als zijn sterkste opera.

Valery Gergjev deed de muziek in brede gebaren tot volle wasdom komen, en gunde daarbij ook ruimte aan de veertienkoppige vocale cast, waarin zich net als vorige week helaas opnieuw de nodige zwakke schakels openbaarden. Indruk maakte Vladimir Vanejev als een vaderlijk bassende Koning Winter, geflankeerd door de vlezige, borstwarme alt van Nadezjda Serdioek (Lentefee) en de goed getypecaste, strakke maar enigszins reliëf-arme sopraan van Olga Trifonova in de titelrol. Ondanks de lang niet altijd bevredigende bezetting van de vele bijrollen overtrof de Kirov Opera met deze Snegoerotsjka de prestaties tijdens het Rotterdamse Gergjev Festival.

Concert: Snegoerotsjka van N. Rimski-Korsakov door solisten, koor en orkest van de Kirov Opera o.l.v. Valery Gergjev. Gehoord: 25/9 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 2/10, 20.02 uur.