Vierde net

Een publiek vierde net, zoals voorgesteld door Lars Andersson van de NOS, om belangrijke en onverwachte gebeurtenissen live door de NOS te kunnen uitzenden is geen goed idee.

Wanneer behoefte bestaat aan dergelijke uitzendingen wil dat niet zeggen dat de NOS ze moet gaan verzorgen. Andersson beweert dat de commerciële omroepen alleen geïnteresseerd zijn in geld verdienen, wat dergelijke verslaggeving voor hen niet interessant maakt. Maar vervolgens geeft hij voorbeelden van programma's die anderhalf miljoen mensen trekken, en dus voor veel adverteerders zeer aantrekkelijk zijn. Verder verwijt hij de commerciële omroepen geen aandacht te hebben ,,voor ons culturele erfgoed of voor traditionele waarden.'' Wat voor waarden zou hij hiermee bedoelen? Vermoedelijk voetbal, want het grootste deel van het budget van de NOS gaat op aan de rechten hiervan. Ook andere grote evenementen kunnen uitstekend door de commerciële omroepen worden uitgezonden, waardoor ze de belastingbetaler geen cent hoeven te kosten. Dit geldt niet alleen voor voetbal maar ook voor evenementen als koninklijke huwelijken, de Elfstedentocht en Koninginnedag. Van veel kleinere en commercieel minder interessante gebeurtenissen (Nijmeegse vierdaagse, opening Holland Festival) is de datum ruim van tevoren bekend, zodat ze gemakkelijk op Nederland 1, 2, en 3 kunnen worden ingeroosterd.

Bij de rest moeten de publieke omroepen dan maar kiezen: niet uitzenden of andere programma's laten vervallen. Een vierde net alleen hiervoor invoeren is een te dure grap.