Schrempp zet Chryslerman uit bestuur

Nog geen jaar na de fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler neemt het autoconcern afscheid van drie leden van de raad van bestuur. De raad wordt daarmee uitgedund tot 14 leden.

Het meest opvallend is het opstappen van Thomas Stallkamp, de baas van de Chryslerdivisie in Amerika, en Kurt Lauk, topman van de vrachtwagenactiviteiten.

De reorganisatie van DaimlerChryslers topbestuur, waarover de afgelopen dagen al veel was uitgelekt, werd gisteren bekendgemaakt na een bijeenkomst van de raad van commissarissen in Stuttgart. Het vertrek van Stallkamp is aanleiding tot veel geruchten over een conflict tussen hem en concerntopman Jürgen Schrempp over het tempo van de integratie van de Amerikaanse en Duitse concerndelen. Stallkamp heeft zich openlijk verzet tegen de door Schrempp bepleitte zeer snelle samensmelting. Ook heeft hij kritiek geuit over het totnutoe verliesgevende project met de kleine stadsauto Smart.

De machtsstrijd in de top van DaimlerChrysler lijkt door de Duitsers te zijn gewonnen, ten koste van de voormalige Chryslertopman Thomas Stallkamp, is de perceptie van veel Amerikaanse analisten. Volgens waarnemers in de VS gaat de strijd om de toppposities in het bedrijf ten koste van het vernieuwingselan en de durf van zijn ontwerpen waar Chrysler in het verleden altijd bekend om stond. Daimler, de producent van Mercedes-Benz en de dominante partner binnen de combinatie, zou een stuk behoudender zijn.

,,De twee bedrijven zijn altijd uitersten geweest in de automobielwereld'', aldus Michael Flynn van de Office for Automotive Studies aan de Universiteit van Michigan. ,,Daimler-Benz was zeer hiërarchisch en Chrysler juist heel democratisch. Ik heb altijd al gezegd dat dit een keer ging botsen.''

Daimler nam Chrysler vorig jaar over in een transactie van 40 miljard dollar. Hoewel het een `samengaan van gelijken' was, is een aantal Chryslermanagers al vertrokken. Topman Robert Eaton, nu vice-voorzitter, gaat binnen twee jaar weg.

Stallkamp (53) heeft het bedrijf de laatste jaren gesaneerd via kostenbesparingen en het verbeteren van de efficiëncy. Sommigen zagen hem als potentiële opvolger van Schrempp. In januari 1998 werd Stallkamp benoemd tot president bij Chrysler, een week voordat Bob Eaton, Chryslers chairman, met Daimler-Benz over een fusie begon te praten. Opvolger van Stallkamp wordt James Holden, nu verantwoordelijk voor marketing en verkoop in Noord-Amerika.