California gaat naar Struik

Het voedingsconcern CSM verkoopt de soepen van California aan Struik Holding. CSM wil zich concentreren op sterke lokale en regionale A-merken. California past volgens het bedrijf niet langer in die strategie.

De zogenaamde droge en natte soepen, bouillonproducten en maaltijdversierders van California waren in 1998 goed voor een omzet van 55 miljoen gulden. De concernomzet van CSM bedroeg in dat jaar 4,3 miljard gulden.

Struik zet de activiteiten van California in Harderwijk voort. Struik maakt bouillons, kant en klaar maaltijden, soepen, hotdogs, ragouts en vleesproducten.

CSM zegt dat de verkoop heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid van de 117 werknemers.

CSM-bestuursvoorzitter J. Vink stelt dat California ondanks de naamsbekendheid toch een B-merk is. De fabriek produceerde ook voor meer dan de helft huismerken voor de diverse supermarkten.

,,Dan is het moeilijk om er mee door te gaan. Merken als Honig, De Ruiter en Hak vinden wij echte A-merken'', aldus Vink.

Het concern maakt de overnameprijs niet bekend. Vink wil wel kwijt dat California winst maakte.