Spoorbond gaat op in Bondgenoten

Spoorwegvakbond FSV gaat mogelijk op in FNV Bondgenoten. De twee vakbonden, die samen meer dan de helft van het personeel van de Nederlandse Spoorwegen organiseren, onderzoeken een `fusie'.

De aansluiting zou per 1 februari volgend rond moeten zijn. Dat hebben de Federatieve Spoorweg Vakvereniging (FSV) en FNV Bondgenoten vanochtend bekendgemaakt.

De krachtenbundeling tussen de twee bonden is een antwoord op de veranderingen die de spoorwegen doormaken. De NS worden opgesplitst in aparte ondernemingen en regionale spoorlijnen worden steeds vaker door andere openbaar-vervoeraanbieders geëxploiteerd. De FSV, een categorale vakbond die uitsluitend spoorwegpersoneel organiseert, zag zijn basis daardoor versmallen. Dat betekent ledenverlies. De FSV zoekt nu versterking door zich bij het veel bredere Bondgenoten aan te sluiten.

Die stap is opmerkelijk omdat de FSV zich in het verleden altijd een stuk radicaler heeft opgesteld dan de FNV-collega's. Zo toonde de FSV zich bij conflicten met de NS-directie doorgaans eerder bereid het werk neer te leggen dan de andere bonden en eiste de FSV meestal een hoger percentage loonsverhoging. De FSV heeft bij de spoorwegen overigens meer leden dan de FNV.

Cultuurverschillen zorgden er in 1995 nog voor dat een fusiepoging stukliep. De FSV zocht destijds aansluiting bij de toenmalige Vervoersbond FNV, die nu deel uitmaakt van FNV Bondgenoten. Inmiddels hebben de twee fusiepartners gemerkt dat hun standpunten de afgelopen jaren dichter bij elkaar zijn gekomen. De FSV is minder radicaal geworden.

Die rol is overgenomen door de Vereniging van Machinisten en Conducteurs (VVMC), die wegens zijn radicale standpunten lange tijd door NS niet erkend werd als onderhandelingspartner, maar sinds een rechterlijke uitspraak eerder dit jaar toch deel mag nemen aan CAO-onderhandelingen. De VVMC verwacht de komende periode een aanwas van FSV-leden die het niet met de aansluiting bij FNV Bondgenoten eens zijn.