Schulden van mobiele bellers fors gestegen

De enorm gestegen verkoop van mobiele telefoons levert de incassobureaus steeds meer werk op, omdat het aantal onbetaalde rekeningen fors oploopt. Volgens de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI) is het bedrag aan openstaande rekeningen gestegen tot ongeveer 50 miljoen gulden op jaarbasis bij telecom-aanbieders als KPN, Libertel en Telfort.

Voorzitter P. Schnellen van de NVI zegt dat de incasso-bureaus daardoor weliswaar meer hebben gekregen, maar hij vindt het geen leuk werk. Hij wordt er soms zelfs wanhopig van. ,,Dan kom je jongelui tegen met een schuld van 80.000 gulden. Dat is bijna niet meer te incasseren.''

NVI-secretaris mr. R. van der Starre, werkzaam bij het incassobureau Intrum Justitia uit Den Haag, is niet verbaasd over de hoge schulden. Nederland telt immers miljoenen mobiele-telefoongebruikers. ,,Van alle contracten komt 2 tot 5 procent bij de incassobedrijven terecht'', zegt hij. Hij schat dat elk jaar weer zo'n 80.000 gebruikers hun rekening niet betalen. De gemiddelde vordering loopt op tot zevenhonderd gulden per persoon. Sommigen hebben zelfs een schuld van 5.000 gulden. ,,Waarschijnlijk hebben die mensen erg veel met het buitenland gebeld.''

Het aantal opdrachten van de telecomsector om de schulden te innen heeft ,,een enorme boost'' gekregen, vertelt Van der Starre. De schuldenberg is verdeeld over alle lagen van de bevolking, hoewel de lagere sociale klassen er meer last van hebben. Op termijn groeit die berg nog meer, want draagbare telefoons zijn nog maar relatief kort op de markt.

Met zorg kijkt de secretaris ook naar Internet. Steeds meer mensen kunnen producten kopen met creditcards. Van der Starre is ervan overtuigd dat over een paar jaar de incassobureaus hier eveneens aan de slag moeten. De vorderingen zullen daarbij net zo hoog oplopen als bij de telecomsector, zo meent hij. Hij stelt dat de Nederlanders steeds hebberiger worden en daarom steeds meer lenen. ,,We gaan de VS achterna. Daar lenen mensen meer dan ze sparen. Ze beseffen niet wat het allemaal kost. Het is de mentaliteit om recht te hebben op bijvoorbeeld een tweede vakantie.'' (ANP)