Rabo richt zich op niche

De internationale divisie van Rabobank gaat zich nadrukkelijker dan voorheen richten op financiële diensten voor de voedings- en landbouwsector. Dat is de uitkomst van een ,,strategische heroriëntatie'' die in mei is ingezet. De nieuwe plannen onder het motto `Focus for succes' zijn gisteren in Londen door topman drs M. Hulhoff van Rabobank International gepresenteerd aan het management van de Europese vestigingen van de bank.

De ingrepen bleken noodzakelijk nadat de zakenbank-activiteiten van Rabo in Londen uit de hand waren gelopen. In de poging een echte investmentbank uit de grond te stampen bleek veel te weinig op de kosten te worden gelet en bleef de strategie onduidelijk.

De oriëntatie op de food & agribusiness komt niet als een verrassing omdat Rabobank in deze niche van oudsher sterk is. Rabo formuleert nu de ambitie om in drie jaar in de sector marktleider te zijn. Daartoe zal het marktaandeel moeten worden verdubbeld tot 4 procent: ,,Om deze doelstelling te halen zal het internationale netwerk van de bank vrijwel volledig voor de dienstverlening aan F&A-klanten worden ingezet'', aldus de bank. Vooor de overige diensten zoekt de bank allianties.