Jongen (14) redt 9 mensen van vergiftigingsdood (dankzij biologieles)

Held

De Amsterdamse scholier Noah (14) redde zijn eigen leven en dat van acht anderen. Met dank aan wat hij tijdens de biologieles leerde over koolmonoxidevergiftiging.

Noah Ahlbom, leerling van het Nicolaas Lyceum in Amsterdam, viel door de koolmonoxide flauw en zakte in elkaar: „De kan water die ik net had gevuld, liet ik op de grond vallen.” Foto Silke Hundertmark

Midden in de nacht schoot Noah Ahlbom (14 jaar) wakker. Het was precies 0.53 uur. Noah was maar enkele minuten verwijderd van de dood, maar dat wist hij nog niet. Hij voelde alleen een barstende hoofdpijn en ook nog pijn in zijn oren. „Ik dacht dat ik een migraine-aanval had ofzo”, vertelt Noah over die nacht van nu bijna drie weken geleden.

Noah ging naar de keuken om wat water te drinken. Even later kwam daar ook zijn moeder, ook met hoofdpijn. „Ik bel even met de huisarts”, zei ze en ging haar telefoon zoeken. Noah viel even flauw en zakte in elkaar: „De kan water die ik net had gevuld, liet ik op de grond vallen.”

Terwijl hij in de koude waterplas een beetje bijkwam, dacht Noah ineens aan de biologieles op zijn school, het Nicolaas Lyceum in Amsterdam. Zijn biologieleraar had daarin uitgebreid verteld over onvolledige verbranding in bijvoorbeeld cv-ketels. „Dan komt niet alleen het onschadelijke CO2 vrij maar ook het giftige CO, koolmonoxide”, zegt Noah. Elk jaar gaan mensen dood doordat ze koolmonoxide uit geisers, kachel of cv-ketels inademen.

Ineens drong de schoolles echt tot Noah door. De mist in zijn hoofd was in een klap verdwenen en Noah riep: „We hebben een koolmonoxide-vergiftiging hier! Ramen open!” Zijn moeder trok een raam open en viel bewusteloos achterover. Noah gooide de balkondeuren open voor frisse lucht en belde met de huistelefoon 112. „De telefoonlijn moest ik openhouden.”

Zijn moeder kwam even bij door de frisse lucht. Noah’s jongere broer kwam wankelend op de herrie af. Noah bracht hem en zijn moeder naar het balkon. Toen kwam zijn vader wankelend de woonkamer in en zakte bewusteloos op de grond. Noah, een sterke en sportieve jongen, trok hem overeind en hielp hem naar het balkon te lopen.

Vervolgens ging Noah zelf naar het balkon en sloot de deuren achter zich. „Buren gaven ons via het balkon dekens en kussens aan”, zegt Noah. En toen moesten ze wachten op de brandweer. Die kwam en redde in een ander appartement in hetzelfde gebouw nog vijf andere personen van de dood.

Waar kwam die koolmonoxide nu vandaan? „Waarschijnlijk lekte het rookkanaal in het gebouw al jaren een beetje CO”, vertelt Noah. „Doordat het die dag volledig windstil was, is die CO waarschijnlijk in de schoorsteen blijven hangen en gaan lekken in de appartementen.” De lekken zijn deze week gedicht en er zijn overal in het gebouw koolmonoxidemelders opgehangen. Maar als Noah niet had opgelet bij biologieles en niet zo snel had opgetreden, waren nu negen mensen dood geweest.