Boos op Bowie

Woedend zijn ze, bij Free Record Shop. Tegen David Bowies besluit zijn nieuwe album hours via Internet te verkopen kon de platenketen weinig ondernemen. Maar Bowie stelt zijn cd via dit medium ook nog twee weken eerder beschikbaar en biedt kopers die zijn muziek elektronisch binnenhalen zelfs een extra nummer. Dat doet de deur dicht; Free Record Shop zal de albums van David Bowie uit zijn winkels weren.

David Bowie heeft nieuwe technologie altijd omarmd. Het weekblad The Economist schreef onlangs dat fans van Bowie al begin jaren tachtig voor diens concert telefonisch favoriete nummers konden doorgeven. Anno 1999 experimenteert Bowie nog steeds met interactiviteit. Liefhebbers kunnen via Internet een bijdrage leveren aan de layout van zijn albums.

Platenverkoper Free Record Shop worstelt daarentegen met Internet. Topman Breukhoven was lang vol vertrouwen dat muziekliefhebbers snuffelen door de platenbakken zouden blijven verkiezen boven klikken met de muis. Dat viel tegen. Na een mislukte poging met Oracle heeft de platenketen intussen een website met albums op bestelling. Maar muziek binnenhalen via Internet? Dat is vloeken in de kerk.

Op de boekenmarkt profileert Free Record Shop zich als vrije jongen met lak aan de vaste boekenprijs. Maar wat doet Breukhoven als Harry Mülisch een volgende roman voor twee tientjes op Internet zet, iedereen laat meeschrijven en de boekhandel het laatste hoofdstuk onthoudt?