Strompelende zwerver

Toch jammer dat de nieuwe videoclip van Leftfield ongeveer is zoals je zou verwachten. Leftfield is een serieuzere dance-groep dan collega's als Chemical Brothers en Fatboy Slim, dus is de clip van de nieuwe single Afrika Shox minder frivool dan de geestige Chemical- en Fatboy-clips.

Het filmpje oogt grimmig, met het tegen zwartwit aanleunende grauwe blauwgroen dat onderhand het handelsmerk is van de regisseur van de clip, Chris Cunningham (ook bekend van o.m. Madonna's Frozen). Hoofdpersoon is een op blote voeten door een grote kille stad strompelende, doodziek ogende zwerver. In de clip gebeurt iets vreemds met hem: zijn ledematen breken af alsof ze van steen zijn. Op het laatst rijdt een taxi hem aan, waardoor hij in stukjes uiteen valt. Het idee doet sterk denken aan de clip bij Rabbit In Your Headlights van Unkle, waarin een zwerver keer op keer wordt aangereden in een tunnel. Evenals die clip wordt het filmpje van Leftfield alleen 's avonds laat ongekuist vertoond. Anders dan de schokkende clip van Unkle is deze echter vooral, voor zowel Leftfield als Cunningham, voorspelbaar.

Dat geldt ook enigszins voor Around The World van de Red Hot Chili Peppers, die altijd opvallend kleurige, energieke clips hebben waarin visueel veel te beleven valt. In Around The World staat de groep in een studio te spelen. Bovenlijven naakt, zoals gewoonlijk. Wat de clip bijzonder maakt is het schitterende kleurgebruik. De muzikanten stralen een gouden gloed uit, in een fel lichtgevend oranje decor, waarin slierten wit zo nu en dan oplichten. De gerenommeerde regisseur Stephane Sednaoul (die ook enkele clips voor Madonna heeft gemaakt) toont zijn virtuositeit eveneens in de knappe montage, in de stukken waar verschillende beelden van zanger Anthony Kiedis in elkaar overgaan, met hier en daar de andere bandleden er doorheen gemengd. Het is een oogverblindend, enerverend geheel.

Een andere knappe clip met bijzondere special effects is Forever van The Charlatans, gemaakt door veteraan Kevin Godley. Ook hier staat de band in een kamer te spelen – zij het geen dure studio zoals bij de Red Hot Chili Peppers, maar een armoedig ogend huis, waar zo te zien een feestje gaande is. In deze clip is het perspectief opmerkelijk. We zien de meeste beelden vanuit de vloer of de zolder. Het moet opgenomen zijn met een glazen vloer, want we zien mensen over het beeld heen lopen, inclusief hun zolen. Een leuk extra effect is dat zanger Tim Burgess erover heen kruipt – we zien hem ook van onderen. Maar het beeld op de achtergrond verandert telkens: dan kruipt hij duidelijk over de vloer, dan weer over de zolder, dan over de wanden. Het effect is desoriënterend en duizelingwekkend – zodanig zelfs dat je maag mee gaat draaien. Een mooie, maar misselijkmakende clip.