Hippe hoofddoekjes

De link tussen hoofddoekjes en moslimmeisjes is snel gelegd. Toch lijkt het hoofddoekje ook een plaats te krijgen in de Westerse garderobe. Ontwerpster Cindy van den Bremen, in juni afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven, geeft het hoofddoekje een nieuwe functie: die van multicultureel, modieus accessoire, waarmee je gezien mag worden.

h

Het hoofddoekje heeft vele hoogtijdagen en dieptepunten gekend. Dankzij filmsterren als Audrey Hepburn en Brigitte Bardot werd de zwierige shawl, losjes om het hoofd gedrapeerd, in de jaren vijftig en zestig een waar statussymbool. Daarna verwerd het kledingstukje tot een bejaardenaccessoire. In de jaren tachtig kwam het hoofddoekje terug in de gedaante van de populaire bandana: de bonte zakdoek, die door stoere mannen op piraatachtige wijze om het hoofd werd geknoopt. Aan het eind van de jaren negentig duikt het hoofddoekje onverwachts weer op in het Westerse modebeeld.

Van den Bremen (27 jaar) studeerde Mens en Essentials aan de Design Academy. Omdat ze zich stoorde aan de negatieve beeldvorming over hoofddoekjes, besloot ze er haar afstudeerobject van te maken. ,,Nederlanders associëren het hoofddoekje te veel met islamitisch fundamentalisme en vrouwenonderdrukking.'' Haar interesse voor het hoofddoekje ontstond naar aanleiding van een aantal uitspraken van de Commissie Gelijke Behandeling. Hoewel niemand moslimvrouwen het recht mag ontnemen hun hoofd en hals te bedekken, zijn de doekjes uit veiligheidsoverwegingen toch verboden tijdens de gymles op school. Door speciale sportmodellen te creëren probeert Van den Bremen een oplossing te bieden voor Turkse en Marokkaanse meisjes die zonder hoofddoekje niet mogen sporten. Ze heeft bij diverse moslimorganisaties gepeild hoe ze tegenover een sporthoofddoekje zouden staan. Een Amsterdamse imam was aangenaam verrast dat een dergelijk alternatief uit Nederlandse hoek kwam.

Bij het ontwerpen van de sporthoofddoekjes liet Van den Bremen zich inspireren door trends in de sportmode. Ze gebruikte flexibele, comfortabele stoffen als fleece en lycra en ging uit van lijnen en patronen die kenmerkend zijn voor sportieve kleding. Zo is het aerobicshoofddoekje van elastisch materiaal, zodat het net zo strak om het lichaam sluit als de rest van de aerobicsoutfit. Bij het tennismodel waaiert de lange, witte kraag breed uit, wat de suggestie wekt van een tennisrokje rond de hals. Van den Bremen heeft zich laten inspireren door eigentijdse mode en streetwear, zodat moslimmeisjes eindelijk trendy hoofddoekjes kunnen dragen die beter bij hun moderne kleding passen. Hoewel ze als doelgroep eerst alleen islamitische meisjes voor ogen had, hoopt ze dat haar hoofddoekjes ook bij Nederlanders aanslaan. ,,Door te laten zien hoe leuk hoofddoekjes kunnen zijn, hoop ik dat mensen er meer begrip voor kunnen opbrengen wanneer moslimvrouwen ze dragen. Het hoofddoekje kan voor verschillende mensen een verschillende betekenis hebben. Nederlanders zullen er nooit zomaar één omdoen, maar ze kunnen hoofddoekjes wel dragen als modieus accessoire of als bescherming tegen kou.''

Een aantal textielproducenten heeft al interesse getoond in Van den Bremens ontwerp. Ze hoopt dat de hoofddoekjes binnen een half jaar verkrijgbaar zijn in één van de grote warenhuizen. Van 21 tot en met 24 oktober worden de ontwerpen tentoongesteld in de Beurs van Berlage in Amsterdam, waar ook het afstudeerwerk van de andere studenten van de Design Academy te zien is.

Overigens is Van den Bremen niet de enige die het hoofddoekje het aanzien van een modieus accessoire wil geven. In diverse winkels zijn kleurrijke, driehoekige sjaaltjes te koop, die zowel om het mannen- als het vrouwenhoofd gestrikt kunnen worden. Daarnaast dragen alternatieve meisjes de vreemdste lapjes en repen stof om het hoofd. Ze knopen de doekjes in de nek vast, zodat het haar aan de voorkant onbedekt blijft.

Van den Bremen denkt dat het hoofddoekje toekomst heeft. ,,Ik heb veel enthousiaste reacties gehad van Marokkaanse meisjes, maar ook een Nederlandse vriend wilde er alvast één bestellen voor de wintersport.''

De hoofddoekjes van Van den Bremen kosten circa ƒ50

Het afstudeerwerk van de studenten van de Design Academy Eindhoven is te zien van 21 t/m 24 okt in de Beurs van Berlage, Damrak 243, Amsterdam. Inl 040-2393939

Bij de Bijenkorf zijn hoofddoekjes verkrijgbaar in o.a. paars, grijs, rood, effen of bedrukt. Prijs ƒ34,95.