EU doet inval bij kantoren van Peugeot

Ambtenaren van de Europese Commissie zijn gisteren binnengevallen in het Franse hoofdkantoor van Peugeot en bij vestigingen van deze autofabrikant in Nederland en Duitsland. Peugeot wordt ervan verdacht in Nederland en Duitsland te weigeren om auto's aan buitenlanders te verkopen, wat in strijd is met de Europese regelgeving.

De Europese Commissie hoopt met de inval hiervoor bewijsmateriaal te vinden. Eurocommissaris Mario Monti (Mededinging) heeft dit gisteren meegedeeld. Hij heeft tegelijkertijd aangekondigd even streng tegen de autosector te zullen optreden als zijn voorganger Karel van Miert. Volkswagen heeft vorig jaar een boete gekregen van 102 miljoen euro omdat deze Duitse fabrikant Italiaanse dealers verbood om auto's aan buitenlanders te verkopen. Volkswagen is daartegen in beroep gegaan bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Vorige week werd bekend dat de Europese Commissie ook een onderzoek is begonnen naar de verkooppraktijken van Volkswagen op de Duitse thuismarkt. Het autoconcern zou dealers tegen de EU-regels in hebben opgedragen geen kortingen te verstrekken op het merk Passat. In Nederland waren er in een vergelijkbare zaak eerder invallen bij enkele Opel-dealers en de importeur van Mercedes-Benz in Utrecht.

De actie tegen Peugeot van gisteren is het gevolg van klachten van vooral Britse consumenten, die bij aankoop van auto's in Nederland of Duitsland veel goedkoper uit zijn dan bij de aanschaf van een auto in eigen land.

Inclusief belasting zijn autoprijzen binnen de Europese Unie ongeveer gelijk. Omdat de hoogtes van de belastingen per land verschillen hebben de autofabrikanten de prijzen zonder belasting per land aangepast.

In Nederland met de hoge BPM-belasting zijn de netto-prijzen van auto's bijzonder laag. Dat maakt het aantrekkelijk voor buitenlanders om in Nederland een auto te kopen en die in eigen land te importeren. De buitenlanders betalen de Nederlandse belasting niet, maar betalen in eigen land de lagere belasting. Bovendien wordt die belasting berekend over de lagere netto-prijs van de auto.

Zelfs voor Franse consumenten is het financieel aantrekkelijk om Franse auto's in Nederland te kopen. Dat gaat echter ten koste van de verkoop van Franse autofabrikanten in Frankrijk zelf, waar zij hogere netto-prijzen berekenen. Daarom is het niet ongebruikelijk dat zij dealers onder druk zetten om geen auto's aan buitenlanders te verkopen.

Peugeot heeft gisteren ontkend Europese regelgeving te hebben geschonden. De Europese Commissie heeft in verband met soortgelijke praktijken als waarvan Peugeot wordt verdacht ook onderzoeken lopen tegen DaimlerChrysler, Opel en Renault.

Vorige week is de Commissie een onderzoek gestart om te zien of de vrijstelling van Europese concurrentieregels voor autofabrikanten die eind 2001 afloopt moet worden verlengd. Op grond van deze vrijstelling mogen autofabrikanten hun producten via hun exclusieve netwerken van dealers verkopen. Aan autofabrikanten, consumentenorganisaties en importeurs zijn in verband hiermee vragenlijsten gestuurd. Mede op basis van de gegevens die de Europese Commissie op deze manier binnen krijgt zal worden beslist of de autofabrikanten nog langer hun exclusieve dealers mogen handhaven of dat iedere handelaar het recht krijgt om auto's van ieder willekeurig merk te verkopen. In Frankrijk heeft een grote keten van hypermarkten al een contract afgesloten met de Koreaanse autofabrikant Daewoo om tegen stuntprijzen nieuwe auto's te verkopen.