Boeing ziet niets in een super-jumbo

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing ziet niets in de plannen van de Europese concurrent Airbus om een vliegtuig te bouwen voor meer dan 600 passagiers. Boeing denkt dat de vraag van luchtvaartmaatschappijen naar een dergelijk toestel tot 2018 niet groter zal zijn dan 360. Dat acht het bedrijf veel te weinig om de miljardeninvesteringen die de bouw van een dergelijk toestel vergen te rechtvaardigen.

Boeing is met de `jumbo' 747-400 monopolist in het segment grote vliegtuigen, hetgeen concurrent Airbus al geruime tijd een doorn in het oog is. Om die reden is de Europese fabrikant hoe dan ook van plan de zogeheten A-3XX in productie te nemen. Om zich tegen de financiële risico's van het project in te dekken heeft het Franse ministerie van Transport al een ontwikkelingskrediet beschikbaar gesteld van 60 miljoen gulden, terwijl British Aerospace een lening van de Britse overheid is toegezegd van anderhalf miljard gulden. Airbus is een consortium dat bestaat uit Aérospatiale (Frankrijk), DaimlerChrysler Aerospace (Duitsland), British Aerospace (GB) en Casa (Spanje), dat inmiddels grotendeels is ingelijfd door DaimlerChrysler.

Wel bouwt Boeing als antwoord op de Airbus-plannen een nog grotere versie van de 747-400, een toestel dat meer dan 500 passagiers moet kunnen vervoeren. Boeing acht zich daartoe verplicht omdat het anders te veel aandeel op de markt voor mammoettoestellen aan Airbus kan verliezen.

Vice-president marketing van Boeing, Randy Baseler, is sceptisch gestemd over de plannen van de concurrent. ,,Wij zien in onze marktberekeningen bij de luchtvaartmaatschappijen een verschuiving in de investeringen van grote toestellen naar iets kleinere vliegtuigen die men met minder passagiers frequenter kan laten vliegen.''

De komende twintig jaar zullen luchtvaartmaatschappijen volgens de berekeningen van de Boeing-directeur in totaal 1.380 miljard dollar in nieuwe verkeersvliegtuigen investeren. Het leeuwendeel van dat bedrag zal worden besteed aan kleine vliegtuigen en zogeheten breedrompvliegtuigen. De markt voor grote toestellen zal volgens Boeing steeds verder inkrimpen. Baseler baseert die prognose op de verwachting dat de liberalisering van het luchtruim met name in Azië snel een feit zal zijn. Luchtvaartmaatschappijen zullen daardoor volgens Baseler in de toekomst meer rechtstreekse verbindingen tussen steden gaan onderhouden dan indirecte vluchten waarbij passagiers op een overstapluchthaven eerst moeten uitstappen alvorens zij naar hun plaats van bestemming kunnen vliegen. Boeing ziet die trend al in Azië waar de middelgrote vliegtuigen als de Boeing 767 en de Boeing 777 uitstekend verkopen.