TESTRIT: Volkswagen Golf V6

De wekelijkse uitslagen van de vaderlandse autoverkopen lijken verdacht veel op die van de Nederlandse voetbalcompetitie. Al jaren is het een stuivertje wisselen tussen de nummers een en twee. En een brutale derde die door middel van forse publiciteitscampagnes en aanlokkelijke inruilpremies zich een plaatsje naar boven probeert te worstelen. Om vervolgens weer hardvochtig door Volkswagen en Opel op zijn plek gewezen te worden.

Laten we het nou maar eens eindelijk toegeven: de Duitsers zijn geboren autofabrikanten. Zuinigheid en vlijt en werken in groepsverband zijn hun sterkste karaktereigenschappen en wat lijken we toch op onze oosterburen. Waarschijnlijk ook daarom zijn Volkswagen en Opel bij ons zo populair.

In Duitsland wordt er al jaren niet meer gewisseld aan de top, wat van hun competitie een slaapverwekkende vertoning maakt. Om u een indruk te geven hun omzetcijfers: de inwoners van de hoofdstad Berlijn consumeren evenveel nieuwe Golfs als er jaarlijks in ons land verkocht worden.

Over de uitstraling van beide middenklassemodellen heeft men intensief nagedacht, waarbij Volkswagen wat stijlvaster de elkaar opvolgende modellen heeft vormgegeven. Afwerkingskwaliteit en inruilwaarde zijn de hoofdmotieven om beide merken te blijven toejuichen.

De betrouwbaarheid en kwaliteit van een zo complex gebruiksvoorwerp als een auto hebben vooral de laatste jaren een hoogtepunt bereikt. Er worden geen slechte auto's meer geproduceerd, helaas alleen nog inferieure bestuurders. Als Jezus terug op aarde zou komen om het zootje te restylen – en Hij heeft beloofd dat Hij zou komen – dan zou Volkswagen de opdracht ontvangen om de afwerkingskwaliteit in de gaten te houden.

Er is sporadisch een kopersoverstap tussen beide merken, wat bij profvoetballers ondertussen een halfjaarlijkse gewoonte geworden is. De hoge inruilwaarde betaalt u al bij de koop, zo simpel ligt dat, en verklaart ook de hogere aanschafprijs voor beide auto's.

De Golf wordt begeerd door jonge IT's met promotiekansen, de Astra door de eeuwige vertegenwoordiger in honden- en kattenbrokken, rayon Winterswijk. De assertieve Golf domineert de Randstad, het bedaagde platteland prefereert de Astra. Ik zuig dit nu zomaar uit mijn trendgevoelige duim, maar u zult moeten toegeven – en denkt u er maar rustig een poosje over na – dat ik weer eens gelijk heb.

Voor de aanvang van het verkoopduel waren ze nog de grootste vrienden met een gezamenlijk, ietwat duister verleden. Vaantjes werden uitgewisseld, samen lachend op de foto, een handje, oude herinneringen opgehaald, maar na het fluitsignaal brak de hel los. Huidige stand in deze bikkelharde wedstrijd zonder rustpauze en sudden death: VW-Konzern 3 - GM Gruppe 2. Dit betreft een wedstrijd in de lucratieve Europese Competitie.

Alleen een energiecrisis of een forse renteverhoging kan een einde maken aan deze slopende strijd. Wordt er wel eens vals gespeeld, doping gebruikt, met de spelregels gemanipuleerd? Er was een incident met een stiekeme Spanjaard die belangrijke bedrijfsgegevens betreffende het aankoopbeleid meenam, maar na een forse hoeveelheid zwijggeld bleef de rode kaart in de zak.

Zonder ophouden wordt er door beide ploegen geïnvesteerd in het verbeteren van techniek en fabricagemethoden en het lijkt alsof Volkswagen hiermee het sterkste verkoopargument heeft gevonden. Het in het veld brengen van een nieuwe dieseltechniek, snel, stil en zeer zuinig, zorgde voor een lichte verslagenheid bij de tegenstander. En alsof dat al niet genoeg was kwam Volkswagen met een in de Golf gemonteerde zescilinder. Die vanaf dat moment alle GSI- en GTI-typeschildjes iets onnozels gaf.

Nu is zijn opvolger zich aan het warmlopen langs de zijlijn, zijn naam is niet meer VR6 maar simpel V6. Het uiterlijk van de vierde generatie Golf hoef ik u waarschijnlijk niet te beschrijven, er zijn er net zoveel van als meeuwen op een vuilstortplaats.

Opvallend onopvallend, het typeschildje en een dubbele uitlaat zijn de enige tekenen, de opzichtige piccalillykleur van het testmodel doet vervolgens weer afbreuk aan die intentie. Het dashboard lijkt op een offerplaats van een somber gestemde sekte, de functie van knoppen, meters en schakelaars zijn ook zonder instructieboekje te begrijpen.

Het omdraaien van de sleutel zorgt wat de auto betreft voor een persoonsverandering, het prachtige roffelgeluid is alleen voor mij bestemd. Zes versnellingen, zes cilinders, in zeven luttele seconden naar honderd, tweehonderd en vijf pk voor de prijs van ruim zeventig mille. De vierwielaandrijving zorgt voor een rijgevoel dat me doet denken aan de Audi Quattro waarmee ik ooit eens een paar rondjes mocht rijden op het Zandvoortse circuit.

Op de openbare weg kan ik onopvallend genieten van een ogenschijnlijk modaal voertuig, de Julio Ricardo Cruz onder de middenklassers.