KLM richt prijsbokser Buzz op

De KLM richt een Britse dochter op die met goedkope tickets gaat stunten. De nieuwe lageprijzenmaatschappij krijgt de naam Buzz en is onderdeel van de Britse dochter KLM UK (voorheen Air UK). Buzz vliegt vanaf Londen Stansted op zeven Europese steden; Amsterdam zit er niet bij. De diensten op Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Milaan en Parijs neemt Buzz over van KLM UK. Wenen en Lyon zijn nieuwe bestemmingen.

De oprichting van Buzz betekent niet het einde van KLM UK. De Britse dochter van de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij gaat voornamelijk van en naar Schiphol vliegen.

Buzz werkt met acht toestellen, alle van het type Bae-146. Elk vliegtuig heeft 110 stoelen. Ze worden overgespoten in geel, paars en groen.

Met de introductie van de prijsstuntende dochter wil de KLM een graantje meepikken van de groeiende markt voor sobere maar goedkope vluchten.

Concurrent EasyJet groeit al jaren sterk met deze formule. Vorig jaar maakten 5,4 miljoen passagiers gebruik van een goedkope maatschappij; in 2003 zullen dat er 15 miljoen zijn. (ANP)

EASYJET: pagina 19