Interesse Heineken in brouwerij Tsjechië

Brouwer Heineken is een van de kandidaten voor overname van de leider op de Tsjechische biermarkt, die ongeveer 1,3 miljard gulden moet kosten. Het gaat om de samengevoegde brouwerijen Pivovar Radegast en Plzensky Prazdroj, die een marktaandeel hebben van ruim 40 procent. De Japanse zakenbank Nomura, die een controlerend belang heeft in de brouwerijen, maakte gisteren bekend dat ze via een veiling worden verkocht. Er zijn volgens Nomura tien serieuze gegadigden. De verkoop moet in november rond zijn.

Bestuursvoorzitter K. Vuursteen van Heineken bevestigde eerder deze maand dat Heineken interesse heeft. ,,We zijn in gesprek, maar ons bod en de vraagprijs liggen ver uit elkaar'', zei Vuursteen bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Tsjechië, het land met de hoogste bierconsumptie ter wereld, is een van de weinige Centraal-Europese landen waar Heineken nog geen sterke positie heeft. De bekendste merken van de Nomura-brouwerijen zijn Pilsner Urquell, het oorspronkelijke pilsner, en Gambrinus. Hun omzet was in 1998 ongeveer een half miljard gulden, de winst een bescheiden 5 miljoen gulden. De productie besloeg 8 miljoen hectoliter. De Tsjechen drinken jaarlijks 160 liter bier per persoon, het dubbele van Nederlanders. Dat heeft een nadeel, zei Vuursteen. ,,Zeker is dat ze niet nog meer gaan drinken.''