Unilever: 3 mrd besparen

Unilever, maker van Ola-ijs en Omo-waspoeder, wil de komende drie jaar 3 miljard gulden besparen door een betere inkoop. Dat heeft het Nederlands-Britse bedrijf vanochtend bekend gemaakt op een bijeenkomst voor financiële analisten van banken. Unilever gaat het aantal merken verminderen van 1600 tot 400, die elk nummer één of nummer twee in hun marktsegment zijn. Tot die 400 merken behoren een aantal zogenoemde `powerbrands', zoals Omo en Dove (toiletzeep en deodorant), die wereldwijd verkrijgbaar zullen zijn en met 6 tot 8 procent per jaar moeten kunnen groeien.

Met minder merken wordt volgens Unilever de complexiteit vermindert. Het aantal productielijnen en verschillende verpakkingen zal bijvoorbeeld afnemen. Daardoor kan de brutomarge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) de komende vijf jaar stijgen van 11 procent tot 13,5 procent. Ook moet de eenvoudigere en efficiëntere aanvoerketen leiden tot besparingen van 3 miljard gulden bij de inkoop van bijvoorbeeld ingrediënten, machines en verpakkingsmateriaal.

Unilever blijft op zoek naar acquisities. Als die niet te koop blijken voor een aantrekkelijke prijs, overweegt het bedrijf een nieuwe uitkering aan de aandeelhouders.