DIE WOCHE

De grootste deugd in de mondiale economie, mobiliteit, stuit in Duitsland steeds vaker op grenzen. De tijd die je nodig hebt voor een autoreis is niet meer te calculeren. Reizen met de trein is één grote frustratie als gevolg van technische storingen, overbezetting en vertragingen, en het vliegverkeer lijdt aan soortgelijke euvels in de vorm van overvolle luchthavens en lange wachttijden. Kortom het verkeer in Duitsland is één grote opstopping.

De kiem van al dat kostbare ongenoegen is volgens Die Woche gelegd in de jaren vijftig, toen het individuele gemotoriseerde verkeer alle ruimte kreeg, ten koste van het spoorverkeer. De hervormingen van de spoorwegen in de jaren negentig hebben die scheefgroei alleen maar verergerd. In het personenvervoer werden vele miljarden geïnvesteerd. Maar voor verbetering van het goederenvervoer per spoor was geen geld, zodat spoortransport geen alternatief voor het wegtransport kon worden.

Dit alles heeft tot gevolg dat de Duitsers zeventig uur per jaar doorbrengen in de file, volgens de Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Het tijdverlies in het beroepsverkeer kost per jaar zeventig miljard Duitse mark, niet meegerekend de veertien miljard mark aan kosten voor extra brandstofverbruik als gevolg van het filerijden. De direct calculeerbare kosten van files en opstoppingen kosten de samenleving bij elkaar tweehonderd miljard mark.

De transportbranche betaalt tweederde van de milieuschadekosten. De rest is voor rekening van de overige weggebruikers. Op die manier drukt de branche de kosten, zodat het vervoer over de weg voorlopig het goedkoopst is. Daarom zal dat vervoer de komende jaren verdubbelen als het beleid onveranderd blijft. Daar komt bij dat de aansluiting van de Oost-Europese staten bij de Europese Unie het transitoverkeer in Duitsland helemaal uit zijn voegen zal doen barsten. Volgens het blad moeten er niet alleen nieuwe wegen bij, maar moet er ook een spoorlijnennetwerk komen dat speciaal is bestemd voor goederenvervoer.

Het weekblad Die Woche is verkrijgbaar in de kiosk.

www.woche.de