Daimler gaat concerntop fors saneren

Minimaal twee gerespecteerde leden van de raad van bestuur van het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler zullen, als onderdeel van een algehele reorganisatie van de concerntop, op korte termijn aftreden.

Het gaat om Kurt Lauk, de man die de Mercedes' vrachtwagendivisie weer winstgevend heeft gemaakt en om Thomas Stallkamp die verantwoordelijk is voor de Amerikaanse activiteiten van Daimler. Dit meldt de Wall Street Journal.

DaimlerChrysler wil op het aanstaande vertrek van Lauk en Stallkamp formeel geen commentaar geven maar bronnen dichtbij het bedrijf bevestigen het aftreden van de twee topmanangers.

De ingrijpende verschuivingen binnen DaimlerChryslers raad van bestuur vloeien voort uit de afspraken die tien maanden geleden bij de fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler zijn gemaakt. De raad telt sinds de fusie maar liefst 17 leden maar bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp kondigde al meteen aan dat die omvang maar een tijdelijke zaak is. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel verloopt de beoogde bestuurshervorming evenwel stroever dan Schrempp had verwacht omdat niemand van de huidige bestuursleden vrijwillig zijn post wil opgeven. Ook een eerlijke verdeling van de posten over Duitsers en Amerikanen is een gecompliceerde factor.

Co-voorzitter Bob Eaton, die ten tijde van de fusie een voortijdig vertrek in het vooruitzicht heeft gesteld, wil voorlopig nog een tijdje aanblijven. Ook interne verschuivingen liggen moeilijk. Zo zou Schrempp volgens Der Spiegel Manfred Gentz, de financiële topman van het concern, het liefst verantwoordelijk willen maken voor personeelsbeleid maar Gentz zou dit hebben geweigerd.

Het vertrek van vrachtwagenchef Kurt Lauk staat in ieder geval vast. Voornaamste reden zou zijn dat hij voortdurend overhoop lag met de succesvolle managers van de verschillende onderdelen van de vrachtautodivisie. Lauk zou worden opgevolgd door Dieter Zetsche, tot nu toe verantwoordelijk voor verkoop en marketing. Het vertrek van Stallkamp zou verband houden met zijn onverbloemde kritiek op onderdelen van Schrempps' beleid. Ook aan de Chryslerkant gaan koppen rollen. Zo zal hoogstwaarschijnlijk Theodor Cunningham (verkoop en marketing Latijns-Amerika) het veld moeten ruimen voor James Holden die nu voor Chrysler het verkoopbeleid voor Noord-Amerika onder zijn hoede heeft.