WONDERFUL TOWN

Toen in 1957 zijn meesterwerk West Side Story in première ging, had Leonard Bernstein al verschillende andere musicals op zijn naam staan – van geslaagde producties tot uitgesproken flops. Wonderful town, gebaseerd op een blijspel over twee jongedames uit Ohio die hun geluk gaan zoeken in New York, was in 1953 behoorlijk succesvol. Nu van deze show, onder leiding van de vermaarde sir Simon Rattle, een nieuwe studio-opname is gemaakt, is het verleidelijk in Wonderful town vooral naar vingeroefeningen voor West Side Story te zoeken. En dat blijkt niet veel moeite te kosten: hoewel sommige songs nog stevig in het traditionele musical-idioom wortelen, is hier ook al heel wat te horen van de vinnigheid en de snedigheid van Bernsteins latere wereldhit – vooral in de instrumentale scènes, waarin het verhaal beeldend doorloopt in muziek en dans.

Met een gelegenheidsensemble uit Birmingham laat Rattle die muziek ruimschoots tintelen en fonkelen. Hij houdt de vaart erin, geeft kleur en fleur, en weet zijn musici ook terdege op te zwepen tot de big band-swing die hier en daar de couleur locale bepaalt. Losjes uit de heup, maar zonder één moment het strakke tempo te laten vieren. De hoofdrollen worden gezongen door de ruig uithalende musical-comédiènne Kim Criswell en de ranker gebouwde sopraan Audra McDonald, met de gevierde bariton Thomas Hampson als hun belangrijkste tegenspeler. Hem kleeft nog iets aan van het klassieke pathos dat zijn recente musical-concert in het Concertgebouw in Amsterdam zo bespottelijk maakte, maar hier blijft hij draaglijk. Veel van hun charme ontlenen de nummers immers ook aan de geestige, vertellende zangteksten van Betty Comden en Adolph Green, die geen vocale ijdelheid verdragen.

Wonderful town is bij mijn weten in geen jaren meer ten tonele gevoerd. Hopelijk brengt deze bekoorlijke heropname daar spoedig verandering in.

Wonderful town. EMI Classics 7243 5 56753 2