Onstuimig ruig Viva Verdi-Gala

Onder de feestelijke titel `Viva Verdi' bracht het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival afgelopen zaterdag een opera-galaconcert met hoogtepunten uit Aida en Don Carlos. Op het Schouwburgplein was een videoscherm opgesteld, zodat ook aangewaaide belangstellenden de verrichtingen van Gergjev en het orkest live konden volgen. Het plein lag er de hele avond echter vrijwel verlaten bij - een tweede tegenvaller voor de organisatie van het festival, die ook de oorspronkelijk voor deze avond geplande concertante uitvoering van Verdi's Un Ballo in Maschera in Ahoy' wegens gebrek aan belangstelling hadden moeten annuleren.

Binnen was het podium van de Grote Zaal van de Doelen verrijkt met feestbelichting, flankeerde een showtrap met roodfluwelen baldakijn het orkest en maakten de solisten van het Mariinski Theater hun opwachting in indrukwekkende praalkostuums, naar verluidt meegebracht uit de rekwisietenkamers van hun thuisbasis in Sint Petersburg.

Gergjev opende het programma met een uitvoering van de ouverture uit Aida. Hier klonk het Rotterdams Philharmonisch Orkest opzwepend en verfijnd in de steeds tot grotere spanning aanwakkerende dynamische nuances die Gergjev met onovertroffen verstand van gevoel aanbracht.

De uiterlijkheden waarmee de scènes uit Aida en Don Carlos waren verluchtigd, sloten aan bij de onstuimigheid die de aanpak van Gergjev en solisten tekende. Muzikaal regeerde het grote gebaar met gulle hand, terwijl naast het orkest in geel satijn uitgedoste klaroenblazers in strakke formaties over de showtrap paradeerden. Het geheel bood een ongewone dwarsdoorsnede van een operatraditie die vanuit Westers perspectief even exotisch en overdadig oogde als klonk.

Waar in het slotbedrijf van Aida de dramatiek zowel orkestraal als vocaal wel heel nadrukkelijk werd gepresenteerd, herstelde zich in Don Carlos de aandacht voor detail. In Aida miste sopraan Irina Gordei de intimiteit en de zuiverheid om in de titelrol te ontroeren, maar in Don Carlos herstelde zij zich als Elisabeth en overtuigde vooral bas Sergej Alexasjkin als ronkend heersende Groot-inquisiteur. Woensdag is Gergjev opnieuw met Russische solisten te beluisteren in een concertante uitvoering van Wagners Parsifal.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest, koor en solisten van het Mariinski Theater o.l.v. Valery Gergjev. Opera Galaconcert 'Viva Verdi' met fragmenten uit Aida en Don Carlos. Gehoord: 18/9 De Doelen, Rotterdam.