Kunst

In NRC Handelsblad van 14 september wordt onder de kop: `Rembrandts op Schiphol tentoonstellen' melding gemaakt van het idee van staatssecretaris Van der Ploeg om een breder publiek voor kunst te interesseren .

Rond 1970 had Ina Broerse (een begrip in Amsterdamse kunstkringen) op de eerste verdieping van de `lounge' op Schiphol een gang met een vijftal vitrines. Daarin werd een wisselende uitstalling gemaakt van Nederlandse kunst. Zij `zag' ook een publiek van jaarlijks `tientallen miljoenen' reizigers. Ik was destijds in haar dienst en had o.a. de taak het op Schiphol tentoongestelde werk te `promoten' of te wel verkopen.

Vele dagen heb ik daar gesleten. Op een stoel achter een indrukwekkende tafel. Gans alleen. Op een verveelde slenteraar na. Eén, en alleen deze éne conclusie: reizigers zijn bezig met reizen. Zij denken aan hun vliegtuig, aan het tijdstip van vertrek, aan degenen die op hen wachten in verband met eventuele cadeaus en in de verste verte denken zij niet aan kunst.

Laten we dus niet zo dom zijn om onze meest waardevolle kunstobjecten op Schiphol neer te zetten of op te hangen. Het is paarlen voor de zwijnen.