Sopraan Bonney zingt prachtig in slot Mahler

Het in augustus door het Concertgebouworkest al uitgevoerde prachtig geprogrammerde concertprogramma met laat-romantische muziek van Webern, Berg en Mahler, wordt nu onder leiding van Riccardo Chailly herhaald. Destijds zong Ruth Ziesak de Sieben frühe Lieder van Berg en Das himmlische Leben in het slotdeel van Mahlers Vierde symfonie. nu zingt de sopraan Barbara Bonney, met wie de nu af en toe wat pregnanter klinkende Vierde volgende week ook op cd wordt gezet.

Bonney heeft heel wat ruimere vocale middelen dan Ziesak, wat vooral van belang is in de Sieben frühe Lieder, die nu met meer expressie klinken dan met de alleen maar hoge en etherische stem van Ziesak. Bonney brengt met haar steviger gefundeerde stem meer diepte aan, is in staat tot een duidelijker dissonante kleuring en komt in de hoogte tot een uitbundiger en romiger lyriek.

In het naïeve luilekkerland-verhaal in de Vierde symfonie liet Ziesak met haar kinderlijke uitstraling echter niets te wensen over: de onbevangen identificatie was totaal. Bij Bonney klinkt een andere opvatting: de zangeres vertolkt, interpreteert en maakt Das himmlische Leben tot verheven kunst. Prachtige kunst ook, want haar stem is een van de mooiste van deze tijd.

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly m.m.v. Barbara Bonney, sopraan. Gehoord: 16/9 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 18, 24, 26/9.; 27/9 Rotterdam. Radio: 26/9 14.15 uur Radio 4.