Roy Villevoye

Om als modeontwerper je hele etalageruimte af te staan aan een kunstenaar is al gedurfd. Is dat elke zes weken een andere, dan is het nog uitzonderlijker. Walter van Beirendonck, de Belgische modeontwerper die wereldwijd furore maakt met zijn onconventionele kleding en ideeën, heeft om de zes weken een ander visitekaartje. De etalage van zijn winkel in Antwerpen heet `Window' en is een galerie, die tijdensopeningsuren te betreden en daarbuiten dag en nacht te bekijken is. Momenteel exposeert er de Nederlander Roy Villevoye.

Nu is een modezaak niet bepaald een standaardplek voor een kunstenaar om te exposeren, maar net zomin als Van Beirendonck een doorsnee modeontwerper is, is zijn `Walter-shop een gewone modezaak. Het is een opgepoetste oude garage in het centrum van Antwerpen, een zee van ruimte en licht met een automatisch open schuivend rolluik als deur, waar op het eerste gezicht helemaal geen kleding opvalt. Pas wanneer je de aan staaldraden hangende, cirkelvormige balie gepasseerd bent en rondwandelt tussen een houten chaletje, lichtgevend gele cirkelwanden en een enorme, op zijn zij liggende bruine beer, zie je dat deze objecten megameubels zijn, die kleding bevatten. De `Walter'-shop is iets tussen een tentoonstellingsruimte en een winkel in: een plek waar je komt neuzen omde sfeer te proeven en om te zien wat `Walter' nu weer presenteert aan aanstormend en gevestigd talent, van wie de mentaliteit en de thematiek te maken heeft met die van hemzelf. En natuurlijk is alles te koop: Antwerpse naast Japanse en Britse kleding.

De Belgische kunstenaar Narcisse Tordoir, ook in Nederland bekend en sinds de academie bevriend met Van Beirendonck, doet als curator van `Window' de meeste voorstellen voor de kunstenaars. Het werk van Villevoye volgde Van Beirendonck al lang; hij is `zeer vereerd' dat zo'n gevestigd kunstenaar bij hem wil exposeren. De eer is wederzijds, want Villevoyes huidige werk past zeer goed in deze entourage. De context van mode en kleding is perfect voor zijn foto's van Papoea's in door hen bewerkte, westerse t-shirts. De t-shirts zelf, gepresenteerd op neutraal witte paspoppen, ogen hier als delicate mode, gedragen, vuil en gerafeld als ze zijn. En dat is in feite precies wat ze zijn: stukken bewerkte stof, die worden gebruikt als opsmuk en als communicatiemiddel. Er is in gesneden en gescheurd, sommige zijn voorzien van franje of deels uitgerafeld, zodat de shirts er beurtelings stoer, kunstzinnig of elegant uitzien. ,,Het is te vergelijken met de manier waarop ze met messen hun huid bewerken,' zei Villevoye in een tinterview in deze krant. ,,Iedereen is trots op zijn `beschadiging', zowel mannen als vrouwen; het is een kracht die aan hun lichaam is toegevoegd.'

Een tot enorme proporties opgeblazen foto van Papoea-benen op een boomstronk oogt als defilé op de catwalk. Villevoye kan tevreden zijn. Geen mens die in deze winkel zal verzinnen dat hij zich opstelt als hedendaagse missiepriester, die t-shirts naar arme zwartjes brengt of nog erger:die onwetende, arme zwartjes voor kunstdoeleinden exploiteert. De liefdevolle mix van wit en zwart, bekend en onbekend, die hij voorstaat,is hier volmaakt op zijn plek.

Roy Villevoye, t/m 18/10 in galerie `Window' in deWalter-shop van Walter van Beirendonck,

St. Antoniusstraat 12, Antwerpen. Open di t/m za 11-18u, ma 13-18u.