Rails-man Giphart blijft ook boeken schrijven

Ronald Giphart, die per 1 oktober hoofdredacteur wordt van het treinblad Rails, blijft naast zijn nieuwe baan schrijven. Op 26 mei moet hij het manuscript van een volgende roman inleveren. ``Ik heb dus een strakke planning. Met het schrijven van columns en het houden van lezingen houd ik wel een jaartje op. Na vijf jaar fulltime als schrijver gewerkt te hebben doe ik dat niet meer met evenveel enthousiasme.'' Rails ligt gratis in treinen van de Nederlandse Spoorwegen.

Giphart was `stomverbaasd' over het aanbod. ``Mijn eerste reactie was om te weigeren. Ik ben immers een schrijver. Maar toen ik er langer over nadacht, sprak het me steeds meer aan.'' De auteur verheugt zich vooral op het samenwerken met collega's. ``De afgelopen jaren zat ik meestal alleen te werken. Straks kan ik 's ochtends weer goedemorgen zeggen tegen collega's.''

Giphart, sinds een `legendarische brainstorm op Kreta' al nauw betrokken bij het blad, gaat twee dagen per week de scepter zwaaien over Rails. De huidige hoofdredacteur, Ruud Hollander, blijft nog een dag per week verbonden aan het blad, maar wil meer aandacht besteden aan andere uitgaven van Multi-magazines, de uitgever van de spoorglossy. Hij heeft Giphart vooral gekozen om diens creativiteit. ``Ronald heeft uitstekende ideeën en bijzondere invalshoeken. Bovendien heeft hij verstand van tekst. Ronald wordt een fantastiche hoofdredacteur. Hij heeft het bladenmaken in de vingers.''

Giphart zelf is niet van zins Rails op een nieuw, revolutionair spoor te zetten. ``Het is al een heel leuk en vrolijk blad. Ik wil zeker jonge schrijvers bij het blad betrekken, meer nog dan nu al gebeurt. Het gaat over alles wat met treinen te maken heeft of waarje met de trein naartoe kunt.'' Voorlopig blijft Utrechter Giphart een jaar de baas bij het in Amsterdam gevestigde tijdschrift. ``Als het leuk is, wordt dat misschien langer. Al kan het natuurlijk zo zijn dat ik er na een jaar genoeg van heb om 's ochtends steeds in de file te staan.''