Gezond eten is fun!

Redenen te over om wél vlees te eten. Vegetariërs zien altijd bleekjes. Biefstuk is gezond. Een rookworst heb je zo opgewarmd. Een maaltijd zonder vlees vult niet. Vis is ingewikkeld. En duur. En stinkt.

Pleidooien om minder vlees te eten waren jarenlang aan dovemansoren gericht in een samenleving vol met zulke ideeën. Maar de tijden zijn veranderd. Uit onderzoek door de Universiteit van Brabant blijkt dat tien procent van de Nederlanders de afgelopen jaren minder vlees is gaan eten. Belangrijkste reden: de bezorgdheid over de eigen gezondheid. Sinds BSE-crises en dioxine-schandalen durven nog maar weinig mensen zonder voorbehoud te beweren dat vlees gezond is. Niet de strijd van vegetariërs heeft de omslag veroorzaakt, maar de vleessector zelf.

Wie anno 1999 geen vlees wil eten, wordt niet langer voor geitenwollensok uitgemaakt. `Bewust eten' heet het nu. En bewust eten is hip, als we de levenmiddelenbranche en de eetbladen mogen geloven.

Neem Albert Heijn. Begin 1998 had de supermarktketen ongeveer dertig biologische producten in het assortiment. Nu zijn dat er ongeveer honderdveertig. ,,En het worden er steeds meer'', zegt Ingrid Houtkoper van Albert Heijn. Eco-yoghurt, vegetarisch gehakt, biologische geteelde groente. Wen er maar vast aan: Albert Heijn streeft er naar om van de meeste producten een ecologische variant te hebben. Deze `gezonde' varianten zijn over het algemeen wat duurder, maar de consument blijkt het geld er voor over te hebben.

Dat denken ook de uitgevers van het eetblad Sla Etcetera, dat eerder deze maand met enig tam-tam werd gelanceerd. Sla noemt zichzelf een blad voor vleesverlaters en richt zich vooral op hoogopgeleide, goedbetaalde dertigers met kinderen. Mensen die het zich financieel kunnen veroorloven om bezorgd te zijn over wat ze eten. Het publiek dat ook naar Oininio en andere gezondheidsinstituten gaat, meent hoofdredacteur Ellen Ruwe, die naar eigen zeggen ook aan het profiel voldoet.

In het blad staan gerechten die binnen een half uur zijn te bereiden en waarvoor alle ingrediënten bij de supermarkt te krijgen zijn. Gemakkelijke en snelle alternatieven zonder vlees of vis. Dat `gemaksaspect' is belangrijk, ,,want het is heel verleidelijk om toch die worst of hamburger te kopen'', zegt Ruwe, zelf ook vleesverlater en bekend met de verleidingen van spekjes in de boerenkool. Bovendien hebben de welgestelde dertigers die het blad lezen allemaal een drukke baan die geen ruimte laat voor uitgebreide kooksessies. Om de lezers van Sla een steuntje in de rug te geven is bij elke aflevering van het blad een `menu voor een week' gevoegd. `Hang deze kaart op de deur van je ijskast en je hoeft minstens een hele week niet meer na te denken over wat je nu weer zult eten.'

Het blad heeft zich vooral laten inspireren door ontwikkelingen in Groot-Brittannië. Ruwe: ,,Groot-Brittannië is voorloper op het gebied van gezond eten. Daar is het nu trendy om geen vlees te eten. Tv-koks die vleesloos koken worden op handen gedragen. Grote restaurants in Londen hebben bijna allemaal een hele goede vleesloze kaart. Dat zie je in Nederland ook steeds meer.''

Sla Etcetera is de opvolger van Sla!, een blad dat vorig jaar bijna ter ziele ging door gebrek aan belangstelling en geld. De oude Sla was volgens Ruwe ,,te oubollig en bruin voor onze verwende doelgroep''. Het blad is daarom helemaal gerestyled. ,,Het moet qua uiterlijk kunnen concurreren met Vogue'', vindt Ruwe. Dus geen reportage's over `vegenisten' (mensen die uit principe helemaal geen dierlijke producten nuttigen) meer. ,,Dat schrikt af.''

Er is volgens Ruwe en Houtkoper van Albert Heijn een groot verschil met `gezond eten' tien jaar geleden. Toen at je gezond uit overtuiging. Je wilde dun worden, je wilde je afzetten tegen de bio-industrie of je was fanatiek bezig met je gezondheid. Nu wil je je vooral gezond voelen, ongeacht de vraag of het wel echt gezond is. Dat verklaart ook waarom in het eerste nummer van de Sla-nieuwestijl zeven pagina's zijn gewijd aan het bereiden van gerechten en toetjes met chocolade. `Chocolade mag!' Want gezond eten is geen kwestie van idealisme, maar van `fun'.