Geen sigaar maar schotel

,,Ik ben gefascineerd door luchtschepen. Dat kwam vooral na het lezen van Delirious New York, van Rem Koolhaas. In dat boek legt de architect een link tussen architectuur en luchtschepen. Een luchtschip kan zich meten met architectuur. Het gaat om de grootsheid ervan.

Ik was heel zeker: ik wil iets met dat onderwerp doen. Mijn afstudeerproject was in twintig minuten geformuleerd. Naar buiten toe was het soms moeilijk te verkopen. Mensen denken toch: wat moeten we nu met zeppelins, die vliegen alleen maar in de fik. We hebben toch al vliegtuigen?

Maar kijk naar de voordelen: geluid-arm, ruimtebesparend, multi-inzetbaar en energiezuinig. Het gaat om het lichter-dan-lucht-idee. Je hebt alleen maar te maken met het gewicht van de constructie, dat van wat je vervoert en een paar dieselmotoren. Het enige dat je dan nodig hebt is een ballon met helium, die dat gewicht kan tillen. Een vliegtuig daarentegen heeft veel energie nodig om op te stijgen en vervolgens in de lucht te blijven.

Een luchtschip kan zich zowel boven land als water bewegen. Het kan boven de grond blijven hangen terwijl het laadt en lost. In drukke steden bijvoorbeeld, is dat ideaal. En denk eens aan de inzet in rampgebieden, zoals die na de recente aardbeving in Turkije. Met één luchtschip kun je in één keer een compleet noodkampement neerzetten.

Wat ik wil is mensen aan het denken zetten. We moeten niet uitgaan van de `oude' zeppelin, van oude technologie. We moeten het basisidee van die luchtschepen gebruiken, maar uitwerken met nieuwe technologieën. We blijven nu hangen in transportplannen als de Betuwelijn bijvoorbeeld. Die ligt daar straks in iemands achtertuin, kost miljarden, maar de opbrengst is uiterst onzeker.

Ik heb om meerdere redenen voor een nieuwe vorm gekozen. Geen `sigaar', maar een soort schotel. Die is minder windgevoelig en hij kan stilhangen als een helikopter. Zo kan hij functioneren als grote hijskraan. Een `sigaar' vereist meer ruimte voor landen en opstijgen. De schotel heeft niet meer ruimte nodig dan een cirkel van gelijke grootte.

Ik beweer niet dat mijn plan in alle facetten helemaal het juiste is, of dat het zelfs in deze vorm haalbaar is. Er zitten nog veel haken en ogen aan. Apparaten van deze omvang gaan miljoenen kosten. Ik wil alleen maar laten zien dat er voor moderne transportproblemen nieuwe oplossingen mogelijk zijn. Ik geloof absoluut in de toepasbaarheid van luchtschepen. Als er eenmaal één op proef gaat draaien, dan zal iedereen overtuigd zijn.''