Eén bonk fiets

Op de Gelderse Kade in Amsterdam staat Jorrit Kreek (32) schijnbaar zomaar wat te niksen. Het is mooi weer en er komt in deze buurt, aan de rand van de Amsterdamse Wallen, allerlei interessant volk voorbij. Maar Kreek staat op de uitkijk. Zojuist is een potentiële klant van hem voor een proefritje weggereden op een Kronan, een fiets van Zweedse makelij, en het is altijd maar afwachten of je zo iemand ooit nog terugziet.

Samen met Jehudi van de Brug (27) vormt Jorrit een duo dat voor de Nederlandse markt een bijzonder product invoert, de Kronan. Ze houden kantoor aan de Prins Hendrikkade en vlak om de hoek, aan de Gelderse Kade, is de showroom. Dat is te veel gezegd, het is een achenebbisj pandje zonder enige opsmuk, maar binnen staat een fraaie collectie fietsen. Wat daarbij meteen opvalt, zijn de kleuren: brandweerrood, goud, zilver met hardblauwe kettingkast en dito velgen, helgeel, hardgroen, oranje, en niet te vergeten matzwart. Maar wat al die fietsen, ondanks de opvallende kleuren, gemeen hebben, is een uitstraling van robuuste degelijkheid.

Het is trouwens duidelijk niet de bedoeling dat de kopers zich in persona melden, want het gaat veel gemakkelijker via Internet. De `showroom' is alleen open op dinsdag en donderdag van 17.00 tot 19.00 uur, en dan moet je je eerst ook nog melden bij het kantoor aan de Prins Hendrikkade.

Maar waarom zou je op die manier, via Internet, een fiets kopen in een land waar al zoveel goede fietsen te koop zijn? Het antwoord moet gevonden worden in de prijs-kwaliteitverhouding.

In 1939 werd de Kronan ontworpen voor het Zweedse leger. Het resultaat was een degelijke, sterke fiets die weinig onderhoud vergt en die bestand is tegen het harde Zweedse klimaat. Toen het leger in 1997 afscheid nam van de Kronan, ontstond een levendige handel in tweedehands-Kronans. Omdat het ontwerp uit 1939, inmiddels vrij van rechten, was vastgelegd én bewaard in meer dan 2.000 technische tekeningen, was het niet al te ingewikkeld om een replica te gaan maken. In de kleur legergroen worden ze trouwens niet meer gemaakt, afgezien van de fietspomp die vernuftig en trillingvrij kan worden opgeborgen in een huls onderaan de bagagedrager.

Het assortiment omvat inmiddels ook dames- en kinderfietsen, die alle een paar kenmerken gemeen hebben: de wielen met extra brede velgen zijn iets kleiner dan we gewend zijn, de ballonbanden zijn navenant, de spaken extra dik en de brede bagegedrager van 17,5 cm kan zo op het oog gemakkelijk een zware last torsen. Het is een ouderwetse bonk fiets zonder versnellingen en met een terugtrapem, kortom, back to basics. Het totale gewicht, inclusief het nummerbord, is 23 kilo.

En dan de hamvraag: wat moet dat nou kosten? De factuur is duidelijk: ƒ449. En uitgesplitst: prijs per eenheid: ƒ348,51, BTW ƒ60,99 en rembourskosten ƒ39,50. Voor dat laatste bedrag wordt de fiets, die gemaakt wordt in Malmö, door de postbode aan huis bezorgd. De kinderuitvoering kost ƒ375.

Zijn er ook nadelen? Ja, een slot is niet in de prijs begrepen, dus dat kost gauw vijf tientjes extra, en je moet zelf voorwiel, trappers, stuur, zadel en koplamp monteren, maar dat is een overkomelijk klusje van een klein halfuur. Een ander probleem is de afwijkende bandenmaat, maar Kreek en Van de Brug zijn druk doende een centraal depot in te richten voor die banden en andere reserve-onderdelen.

En rijdt het een beetje? Iedere nieuwe fiets rijdt wel lekker, maar op een Kronan heb je sterk de indruk dat dat een hele tijd zo blijft.

Adres: www.kronan.nl

    • Koos Metselaar