Autogigant investeert 100 mld mark

's Werelds vijfde autoproducent DaimlerChrysler investeert de komende drie jaar 100 miljard mark (ruim 112 miljard gulden) in de ontwikkeling van nieuwe personenwagens en trucks.

Dit heeft het bedrijf vanochtend bekendgemaakt op de Internationale autotentoonstelling in Frankfurt.

Met de mega-investering mikt het Duits-Amerikaanse concern op een programma waarbij de komende jaren iedere maand een nieuw model, een bedrijfs- of personenauto, van de band rolt. In totaal wordt gedacht aan de ontwikkeling en productie van 64 nieuwe modellen. DaimlerChrysler, 's werelds grootste truckfabrikant, streeft dit jaar naar een omzet van meer dan 300 miljard mark.In 2003 moet dit bedrag zijn opgelopen tot 400 miljard mark, ondanks de wereldwijd krimpende automarkt.

Daimler-voorzitter Jürgen Schrempp en zijn Amerikaanse Chrysler-collega Bob Eaton hebben met name grote plannen voor Chrysler, dat op de Europese markt geherpositioneerd moet worden. Sinds 1988 heeft Chrysler in Europa niet meer dan 100.000 auto's per jaar verkocht. In de nieuwe opzet moeten er in 2003 ruim 400.000 Chryslers per jaar in Europa worden verkocht.

Chrysler is in Europa momenteel alleen maar echt succesvol met zijn `ruimtewagens' Jeep en Voyager, maar daar moet op korte termijn verandering in komen. Naast de vernieuwde Chrysler Neon brengt het bedrijf de Chrysler Java op de markt. Aanvankelijk was deze auto als een kleine Mercedes-Benz ontwikkeld voor met name de Europese markt, als model tussen de Mercedes A en C-klasse, maar Mercedes heeft die plannen laten varen ten faveure van Chrysler.

Volgens Schrempp en Eaton is de financiering van de nieuwe plannen in de autobouw mogelijk door het enorme succes van de fusie tussen Daimler en Chrysler, waarbij alleen al wegens de synergie-effecten momenteel op jaarbasis drie miljard mark aan kosten wordt bespaard.

Tijdens een bijeenkomst in Frankfurt met tientallen topmanagers van DaimlerChrysler werd ook bekend dat er een oplossing is gevonden voor de stadsauto Smart, die als een aparte divisie van DaimlerChrysler op de markt zal worden gebracht. Het Micro Compact Car-concept van de Zwitser Nicolas Hayek is nu overgenomen door Mercedes-Benz, hoewel de auto ook in de toekomst geen ster op de motorkap krijgt. Niettemin wil DaimlerChrysler de productie van de Smart, die in het ene land beter verkoopt dan in het andere, verder opvoeren. In Nederland denkt het bedrijf dit jaar 3.500 Smarts te verkopen. DaimlerChrysler heeft vage plannen om voor de Smart een samenwerking aan te gaan met Peugeot Citroën (PSA), een fabrikant die is gespecialiseerd in kleine auto's. Bovendien wordt de Smart in het Noord-Franse Hambach gemaakt.

De plannen met de Smart hebben wrevel gewekt van VW-topman Piëch, die zei dat je ,,expertise in de auto-industrie niet kunt kopen''. Schrempp gaf hem gelijk met laatdunkende opmerking over VW-plannen om met de gekochte merken Bugatti en Bentley in het topsegment de Mercedes S-klasse te beconcurreren.