Testrit: Peugeot 206 GTI

GTI oftewel Gran Tourismo Iniezione. Klinkt sappig en heeft niets te maken met het injecteren van nog grotere stromen toeristen richting Italië. Het is de aanduiding van een bepaald type auto: klein, niet al te opvallend, spartaans en met een forse injectiemotor.

Volkswagen plakte in 1975 het typeschildje op de eerste generatie Golf en had er een instant succes mee. Boerenjongens met omgekeerde baseballpetjes knallen er nu mee door de polder, voorzien hun eindeloos opgelapte en vertimmerde speelgoed van rioolpijpvormige uitlaten en dreunende versterkers, een moderne en vooral lawaaiige variant op de eeuwenoude en gelukkig nog immer voortdurende vrouwenjacht. Een paar jaar later: getrouwd, tien kilo zwaarder, met jachtbuit en twee lawaaiige kinderen op de achterbank van een Opel Ascona. Gran Tourismo op z'n Nederlands. Het leven is prachtig en onuitstaanbaar simpel als je er maar oog voor hebt.

Peugeot had een even groot succes met de 205 GTI en probeert het opnieuw met de onlangs op de markt gebrachte 206 GTI. Ik mag het model van die 206 wel. (Dat rijmt! I'm a poet and I just didn't know it!) De vormgeving van de auto is aansprekend en werd door het niet van steekpenningen voorziene Italiaanse koperspubliek beloond met de titel L'Automobile piu bella del Mondo, wat heel wat beter klinkt dan Auto van het jaar – wat de 206 niet geworden is. Maar dat heeft het gulzige – ik leen dus ik leef – koperspubliek er niet van weerhouden om hem massaal aan te schaffen. Alleen die brutale mistlamp, met de vorm van een ongegeneerde hondenkrent, in de achterbumper, kan dat ding niet afgeplakt of ergens anders gemonteerd worden?

Eerst maar eens lezen wat de vaderlandse autopers over de 206 GTI geschreven heeft. Ik heb ooit eens naar aanleiding van een positieve test een auto gekocht en heb dat, na ondertekening van het koopcontract, flink moeten bezuren. Nu is er een kans om hun schrijfsel, zonder nadelige gevolgen voor mijn bankconto, op waarheidsgehalte te controleren.

Een willekeurige keuze uit de opzwepende tekst: `Binky Toy', `spektakel', `ratje', `kicks voor niks', `scheuren op een binnenweggetje', `op z'n lazer geven', `de motor klinkt gemeen', `een lang-leve-de-lol wegligging', `het is een rasechte sportieveling waarmee je het gros van de gewone auto's veel te snel af bent'... Waar blijft de officier van justitie die deze teksten eens noteert en er een proefproces wegens uitlokking aan waagt.

In dit tijdsgewricht van alleen maar rechten en vooral geen plichten is het blijkbaar toegestaan om een auto als potentieel moordwapen in te zetten. Rij eens een dagje rond, geef uw ogen goed de kost en er rest maar één beangstigende conclusie: de rancuneuze ridders zijn onder ons. De jaarlijks duizenden doden en blijvend verminkten doen er blijkbaar niet toe, als er maar gekocht, getankt, gegumd en afbetaald kan worden.

Wel laf gemekker over de hoge belastingen, hinderlijke files, rekening rijden, de maximum snelheid. Maar geen woord over de onschuldige slachtoffers, al het verdriet wat daarbij hoort, de vervuiling, het lawaai. Kicks voor niks, spektakel, scheuren op een binnenweggetje, ga vooral uw gang, maar wees dan in het vervolg ook zo dapper om te boeten voor de aangerichte schade. 250 uur wilgen knotten voor het met een dronken kop doodrijden van een feestvierende moeder van een stel kinderen – mijn kop is helder en toch kan ik zoiets nog steeds niet begrijpen.

Dit is een autotest en daarom stap ik na deze tirade voor u in de Peugeot 206 GTI. Er is leer, aluminium, plastic, velours en alcantara in een muisgrijze kleur. Hetzelfde materiaal en ook dezelfde kleur van de mantels waarin men vrouwen van middelbare leeftijd ziet schuifelen, op weg naar een revalidatiecentrum of begraafplaats. Alles is hier keurig en fleurig afgewerkt en het zicht rondom is prima.

En daar is weer die hondenkrent, ditmaal in de gedaante van een veel te grote alarmlichtknop, pontificaal in het midden van het dashboard gemonteerd. Design meneertje, design. Een schelpvormige console met tijd, temperatuur en datum. Waarin ook nog de gegevens van de extra aan te schaffen fabrieksradio en het navigatiesysteem zichtbaar gemaakt kunnen worden. Al die cijfers en symbolen leiden af van wat er door de voor- en zijruiten te zien is, weg met knop en schelp.

Er is voldoende ruimte in deze als klein gerubriceerde auto en ik vraag me steeds vaker af waarom er zoveel mensen alleen in een veel te grote auto tronen, vier meter is groot genoeg, vier- en een halve meter wel het maximum. Na het omdraaien van de sleutel lichten er een tiental controlelampjes op, wat een stoer gezicht is, de tweelitermotor draait fluisterend rond. De sportieve aluminium versnellingsknop – die ijskoud moet aanvoelen in de winter – naar voren en na eerst het racy geperforeerde koppelingspedaal te hebben ingedrukt, geef ik vol gas en rij met rokende banden de straat uit terwijl spelende kinderen angstig de struiken induiken. Ik gum over een verkeersrotonde, neem zingend drie rode stoplichten en laat de toerenteller exploderen op de snelweg.

Ik hoop dat u dit alles niet voor waar aanneemt. De 206 GTI is een fraaie, zeer plezierig sturende auto met een comfortabele en veilige wegligging, opvallend stil en zuinig. Fatsoenlijk gereden kwam ik op een gemiddeld gebruik van 1 op 16, wat heel wat anders is als de 1 op 10 die er tijdens een testrit gemeten werd. Maar ja, Binky Toy, ratje, spektakel, gummen, hoe zouden ze toch met hun zelf aangeschafte auto omgaan?