KONING ROGER

Tweemaal bezocht de Poolse componist Karol Szymanowski (1882-1937) Sicilië. Onder de indruk van de antieke, byzantijnse, islamitische en christelijke invloeden op het eiland, besloot hij met dichter Jaroslaw Iwaszkiewicz een Siciliaans muziekdrama te componeren. Het werd Król Roger, een opera die in een veelvoud aan muzikale kleuren de veelzijdigheid van het eiland weerspiegelt. Ondanks de ontegenzeggenlijk unieke sfeer die Król Roger daardoor ademt, zijn opnamen en uitvoeringen van het werk schaars.

Welkom is daarom de uitvoering door het City of Birmingham Orchestra, Chorus en Youth Chorus onder leiding van Sir Simon Rattle met bariton Thomas Hampson in de titelrol. Hij overtuigt als een dramatische Koning Roger, die het christelijk geloof in zijn rijk bedreigd ziet door de hedonistische filosofie van een charismatische Indiase herder, die zowel koningin Roxana en als Rogers volk betovert met zang en dans. Overeenkomstig de handeling heerst in de eerste akte een byzantijnse sfeer met verpletterende koorpassages. Tijdens de bacchantische exercities van de Indiase herder neemt Szymanowski's kameleontische muziek een Oosterse gedaante aan, maar onder die oppervlakte klinken steeds duidelijk zijn kleurrijke, romantisch verzengende en niet zelden als `decadent' afgedane orkestraties. Ongrijpbaar prachtig is ook de Oosterse cantilene van Koningin Roxana door sopraan Elzbieta Szmytka in de tweede acte.

Op de tweede cd klinkt aanvullend en aansluitend Szymanowski's opnieuw stilistisch pluriforme Vierde symfonie met Leif Ove Andsnes vitaal in de concerterende pianopartij die de componist oorspronkelijk voor zichzelf schreef. Simon Rattle zweept zijn Birminghamse musici in beide werken op tot een afwisselende en even secure als warmbloedige vertolking van Szymanowski's romantische exotismen.

Król Roger o.l.v. Sir Simon Rattle. (Decca, 7243 5 56823 2 1)