`Foute communicatie'

De patstelling over een contract tussen de acht steden waar volgend jaar het Europees Kampioenschap voetbal wordt gespeeld en sportsponsoringbureau ISL is het gevolg van ,,miscommunicatie'', zegt ISL.

. Het spijt ons verschrikkelijk, zegt Carl Williams. De directeur voetbal van ISL wil maar al te graag uitleggen waarom zijn sportsponsoringbureau nu al maanden overhoop ligt met de acht steden waar volgend jaar het EK voetbal wordt gespeeld. ,,Allemaal miscommunicatie.''

Wat is het probleem? ISL heeft aan de UEFA miljoenen betaald voor de sponsorrechten en verkoopt die rechten door aan grote bedrijven (McDonalds, Philips, Carlsberg, JVC en vijf andere grote bedrijven). De sponsors willen graag exclusiviteit: zij zijn dé officiële sponsor van Euro 2000 en willen geen Sony- of Burgerking-activiteiten in de buurt. Zij zeggen dat ISL die exclusiviteit heeft beloofd.

De steden, op hun beurt, willen eigen evenementen organiseren – dat brengt geld in het laatje. Ze willen vrij zijn daarbij hun eigen sponsors te zoeken. Mag niet, zegt ISL nu tegen de steden, want de hoofdsponsors willen exclusiviteit. Contractbesprekingen met alle acht steden tegelijk liepen vast, dus is nu afgesproken dat er `bilateraal' onderhandeld gaat worden, al houden de steden nauw contact om te voorkomen dat ze tegen elkaar worden uitgespeeld.

Heeft u echt aan de sponsors exclusiviteit beloofd zonder dit eerst met de steden af te spreken?

Williams: ,,Elementen van exclusiviteit zijn beloofd, maar het is beperkt tot het stadion zelf. Echt helemaal niet zo vergaand. Exclusiviteit is voor de hoofdsponsors belangrijk, daar zal ik niet omheen draaien. Ze betalen veel geld en willen daar ook iets voor terugkrijgen.

,,Dat is ook terecht, ze doen veel voor de sport. Maar wij zeggen nooit: we garanderen jullie een schone stad, zonder concurrerende reclame.''

Waarom zeggen sommige steden dan dat ze vrezen dat ze de Heineken-uithangborden en reclame op cafés rond het stadion moeten gaan afplakken, omdat Carlsberg hoofdsponsor is?

,,Dat hebben wij nooit geëist. Dat is niet correct. Een café kan gewoon open blijven, dat uithangbord van Heineken mag echt blijven hangen. Maar we moedigen het natuurlijk niet aan.''

Maar u accepteert het niet als Heineken een evenement in de stad sponsort?

,,Niet als dat evenement geassocieerd wordt met Euro 2000, bijvoorbeeld door het gebruik van de naam, het logo of de mascotte. Als het helemaal losstaat van Euro 2000 is er niets aan de hand. En als het evenement gesponsord wordt door regionale bedrijven, die geen concurrent zijn van de hoofdsponsor, vinden we het ook goed.''

Waar ligt de grens? Concurreert een lokaal merk witbier met Carlsberg?

,,Daar zullen we nu over gaan onderhandelen.''

Komt u eruit, met de steden?

,,Dat hoop ik wel, en ik verwacht het ook. Als het niet zo zou zijn, dan is dat heel teleurstellend.''

Gaat u dan schadevergoeding eisen?

,,Daar wil ik niet op vooruit lopen.''

De steden krijgen geen geld van ISL, terwijl het organiseren van de wedstrijden hen veel kost. Bij het EK in Engeland in `96 schijnen steden wel betaald te zijn.

,,Niet echt, in '96 en nu kregen steden geld om de stad aan te kleden. En Manchester en Londen sloten aparte contracten met enkele hoofdsponsors, voor evenementen in de stad. Dat zouden Rotterdam, Amsterdam of Brussel nu ook kunnen doen. De condities zijn precies hetzelfde als in '96.''

Hoeveel invloed wilt u?

,,Wij willen het spelletje niet aantasten. Dat staat voorop. Verder willen de sponsors soms meer dan mogelijk. Wij controleren de plaatsing van de reclameborden in het stadion, de achtergronden bij interviews met spelers en welke producten in en direct rond het stadion worden verkocht.

Heeft u invloed op de televisiereclames tijdens en na de wedstrijd?

,,Ja, de NOS is bijvoorbeeld verplicht eerst zendtijd aan te bieden aan de hoofdsponsors.

,,Cameraposities? Dat zouden sponsors inderdaad wel willen bepalen, maar daar kunnen we geen invloed op uitoefenen. Speelschema? Nee. Soms zou het beter uitkomen om wedstrijden op een bepaald tijdstip uit te zenden, maar dat bepaalt de sportbond, niet wij.''