PvdA: laat intercity's 240 km/uur rijden

De PvdA heeft gisteren een plan gepresenteerd om de snelheid van de intercity-treinen in het hele land aanzienlijk te verhogen tot zo'n 240 kilometer per uur. Met het plan, dat over tien jaar verwezenlijkt zou kunnen worden, is een bedrag gemoeid van bijna 15 miljard gulden.

Volgens de PvdA-spoorwegspecialisten Van Gijzel en Van Heemst is een bijkomend voordeel van hun plan dat de punctualiteit en de capaciteit van de treinen aanzienlijk verbeterd zouden worden. De reis van Utrecht naar Groningen zou 41 minuten korter worden en slechts een uur en 12 minuten duren. De reis van Amsterdam naar Den Haag zou gehalveerd worden tot 20 minuten.

De PvdA komt juist nu met het plan omdat de Tweede Kamer volgende week een omvangrijke beleidsnota van het kabinet over het spoor bespreekt. Het plan behelst een groot aantal maatregelen. Zo moet de NS overschakelen op een sterker voltage, van 1.500 volt naar 25.000 volt. Daardoor kunnen treinen sneller optrekken en een hogere kruissnelheid handhaven. Bovendien kunnen er meer treinen tegelijk van een station vertrekken zonder dat de stoppen doorslaan. Dit kost 3,5 miljard.

Voorts zullen om wille van de veiligheid de talrijke gelijkvloerse spoorwegovergangen moeten worden vervangen door bruggen of tunnels. Ook dit kost in totaal een paar miljard gulden. Met de bouw van nieuwe emplacementen, nieuwe sporen, extra wissels, nieuwe perrons en extra stationfaciliteiten zijn nog eens ruim acht miljard gulden gemoeid. Bovendien moeten de NS nog voor een miljard aan nieuw materieel aanschaffen.

De overheid heeft zo'n 2,2 miljard gulden gereserveerd voor vernieuwingen in de railinfrastructuur tot het jaar 2010. Van Gijzel en Van Heemst menen echter dat door hun plan veel bezuinigd kan worden op de onderhoudskosten op het spoor.