Leonardo's paard in Milaan onthuld

Zeventien jaar heeft Leonardo Da Vinci in opdracht van de Milanese hertog Ludovico Sforza gewerkt aan wat het grootste ruiterstandbeeld ter wereld moest worden. Maar er kwam een oorlog tussen, het brons voor het beeld was nodig om kanonnen te maken, en het model in klei van het paard werd door de Franse overwinnaars gebruikt voor schietoefeningen.

Vijf eeuwen na dato is Leonardo's paard alsnog gerealiseerd. Vanmorgen is in Milaan een 7,5 meter hoog bronzen standbeeld onthuld dat met Amerikaans geld is gemaakt op basis van de honderden tekeningen die Leonardo Da Vinci had nagelaten. Zoals de Fransen ooit het Vrijheidsbeeld aan de Verenigde Staten schonken, zo is het paard een Amerikaans cadeau aan Italië. Het is bedoeld als eerbewijs en teken van dank voor de culturele erfenis van de renaissance, zo zegt de stichting die de 6,5 miljoen dollar voor dit project bij elkaar heeft gebracht.

Het idee het paard alsnog te realiseren komt van een gepensioneerde piloot, Charles Dent. Hij las er in 1977 een artikel over en besloot geld te gaan inzamelen. Dent verkocht een groot deel van zijn eigen kunstcollectie en verzamelde een groep enthousiaste mensen om zich heen. In 1994 overleed hij, maar de stichting die hij had opgericht ging door en huurde beeldhouwer Nina Akamu in om het paard te maken – zonder ruiter, want daarvoor had Leonardo onvoldoende schetsen achtergelaten.

Het vijftien ton zware beeld staat nu op een voetstuk voor de paardenrenbaan in Milaan. ,,Het is een tastbaar bewijs dat het Genie van de renaissance nog steeds volkeren en culturen kan verenigen door de universaliteit van kunst,'' zei burgemeester Albertini. Milaan vierde de komst van het paard gisteren met een concert in het operahuis La Scala. Ook in het weekeinde zijn er feestelijkheden.

Akamu onderstreepte dat het beeld niet kan worden beschouwd als een kopie van een werk van Leonardo, of als de exacte weergave van zijn ideeën. Dat zou volgens haar aanmatigend zijn. Bovendien bestonden daarvoor teveel onduidelijkheden in de tekeningen – tijdgenoten en mogelijk ook Leonardo zelf betwijfelden of het kolossale beeld ooit gerealiseerd kon worden. Om fiscale redenen moest er een kopie in de Verenigde Staten blijven. Die is voor 2,3 miljoen dollar aangekocht door de maecenas Frederik Meijer en staat in de naar hem genoemde beeldentuin in Grand Rapids.