Cocaïnegebruik in Amsterdamse disco's neemt toe

Ruim eenderde (37 procent) van alle bezoekers van Amsterdamse discotheken en houseparty's heeft in 1998 cocaïne gebruikt. Dat betekent een stijging ten opzichte van 1995 toen een kwart van het uitgaanspubliek cocaïne gebruikte. Dit blijkt uit onderzoek van Jellinek Preventie.

In het onderzoek geeft een kwart van het uitgaanspubliek aan dat ze in de afgelopen maand cocaïne hebben gebruikt. Acht procent van de cocaïnegebruikers blijkt dat in 1998 meer dan veertig keer gedaan te hebben. Uit de stijging van het aantal telefonische hulpvragen over cocaïne leidt de Jellinek af dat er problemen met cocaïne aan het ontstaan zijn.

XTC is nog steeds populair, zo blijkt uit het onderzoek. Van de uitgaanders geeft 41 procent aan de afgelopen maand xtc gebruikt te hebben. In 1995 was dit nog 33 procent. Vijfenvijftig procent van het uitgaanspubliek gaf aan het afgelopen jaar xtc gebruikt te hebben. Van deze groep slikte 9 procent meer dan veertig keer xtc. Volgens Jellinek Preventie geven onderzoeken aan dat bij dergelijke hoeveelheden beschadiging van het zenuwstelsel kan optreden.

Overigens is cannabis de meest populaire drug tijdens het uitgaan. Vijftig procent van de ondervraagden geeft aan de afgelopen maand geblowd te hebben. Tweeëntwintig procent van hen rookt minstens drie joints tijdens een uitgaansnacht en negen procent minstens vijf joints.

In het onderzoek is geen verschil in gebruik geconstateerd onder verschillende etnische groepen. Jellinek Preventie noemt dat ,,opvallend'', omdat bij onderzoeken op middelbare scholen wel duidelijke verschillen zijn gevonden: witte leerlingen gebruiken het meest, dan Surinaamse/Antilliaanse leerlingen en Turkse/Marokkaanse gebruiken het minst. ,,Blijkbaar vallen deze verschillen in het uitgaanscircuit weg.''

Uit gesprekken met `waarnemers'in het uitgaanscircuit zoals dj's en barpersoneel, blijkt verder dat het jonge, nieuwe publiek verstandiger met drugs omgaat. ,,Helemaal uit je dak gaan en er stoned op een feest bijlopen blijkt `not done' te zijn.'' Volgens Jellinek Preventie onderscheidt de nieuwe generatie zich liever met dure merkkleding. ,,Er tot in de puntjes verzorgd bijlopen is belangrijker om uiting te geven aan je leefstijl dan experimenteren met middelen.''