Bekertje op...

Bierbrouwer Heineken loopt op eieren. De plastic fles doet langzaam zijn intrede op de biermarkt maar de marktleider weigert in eigen land het voortouw te nemen. De stap van Carlsberg om op de Deense thuismarkt zijn bier in kunststof te verpakken noemde Heineken-topman Vuursteen niet voor niets ,,erg dapper''. Slikt de consument deze revolutie?

De voorzichtigheid van Vuursteen is begrijpelijk. Sinds het debacle met het alcoholvrije Buckler weet hij hoe gevoelig het bierdrinkende volksdeel is voor imago. Zes jaar geleden gaf dezelfde Vuursteen schoorvoetend toe dat cabaretier Youp van 't Hek het alcoholvrije bier persoonlijk de nek had omgedraaid. Typeringen als `Buckler-lul' en `ranzig moslimbier' deden de cafégangers subiet naar iets alcoholhoudends grijpen.

En er zijn ook praktische bezwaren aan het plastic: wat te denken van de voetbalwereld? Geen grensrechter die zo'n fles voelt.

Na een succesvol experiment van Heineken met het merk `33' in Frankrijk lijkt de plastic fles ook naar de Nederlandse drinker op te stomen. Inclusief de gebruiksvriendelijke schroefdop. Het concern bezweert echter dat de introductie in eigen land nog jaren massage van de consument zal vergen. Opgetogen verklaarde Vuursteen deze week dat hij als bestuursvoorzitter Heineken in plastic zeker niet zal meemaken. Hij heeft van Buckler, in Spanje nog altijd een succesnummer, zijn buik al meer dan vol.