Onenigheid binnen NS-top

Binnen de top van de Nederlandse Spoorwegen is onenigheid uitgebroken over het tempo waarin de loketten op de stations worden gesloten.

Bestuursvoorzitter Den Besten heeft openlijk zijn marketingdirecteur teruggefloten omdat deze in een fax aan de ouderenbonden te vergaande uitspraken zou hebben gedaan over de loketsluitingen.

,,Er is daar een paleisrevolutie gaande'', zegt Jos Sturkenboom, voorzitter van de overkoepelende ouderenorganisatie CSO, die gisteren per fax geïnformeerd werd door marketingdirecteur M. van Eeghen van NS Reizigers dat loketten waar minder dan twintig kaartjes per uur worden verkocht, gesloten worden.

Volgens Sturkenboom, die woedend reageerde op het aangekondigde voornemen, kreeg hij al snel daarna een telefoontje van Van Eeghen die te kennen gaf dat hij op aandringen van Den Besten de fax weer introk. In een vandaag door de NS verspreid persbericht geeft Den Besten uitdrukkelijk aan dat ,,de klant uiteindelijk bepaalt of en wanneer op een station de loketverkoop kan worden gestaakt.''

Het plan van de NS om voor 2003 alle loketten op de treinstations te sluiten, in ruil voor kaartenautomaten en zogeheten `servicebalies', heeft de laatste maanden al voor veel commotie gezorgd. Belangenorganisaties voor reizigers, ouderen en gehandicapten hebben honderden klachten binnengekregen over het wegvallen van de kaartverkoop per loket. Het spoorbedrijf denkt met de sluiting de dienstverlening aan de reizigers juist te verbeteren omdat op de kleinere stations camerabewaking komt en op de grote stations werknemers worden ingezet om reizigers op de perrons te kunnen informeren.

De CSO dacht met de Nederlandse Spoorwegen in overleg te zijn over verbeteringen. Sturkenboom: ,,Het lijkt erop dat de NS rechtstreeks aanstuurt op een breuk met de consumentenorganisaties. Blijkbaar willen ze oorlog.''