Laurus raakt marktaandeel en omzet kwijt in Benelux

Detailhandelsconcern Laurus heeft zijn omzet en marktaandeel in de Benelux het voorbije halfjaar zien dalen. In Nederland daalden omzet en marktaandeel met respectievelijk één en een half procent door het afstoten van kleine buurtsupermarkten en tegenvallende resultaten bij Edah. Konmar, Super de Boer en Basismarkt deden het goed.

In België daalde de omzet met 12 procent door het afstoten van discounter Eda. Door een forse omzetgroei in Spanje, als gevolg van overnames, kwam de omzet van het uit de fusie van Vendex Food Group en De Boer Unigro gevormde Laurus 3,9 procent hoger uit op 6,14 miljard gulden. De nettowinst steeg met 16 procent tot 107 miljoen gulden. De winst per aandeel steeg met hetzelfde percentage tot 40 eurocent.

De voornaamste groei van Laurus komt uit Spanje. De omzet steeg daar, door overnames, met 55 procent tot ruim een miljard gulden. In België zette Laurus 635 miljoen om. Driekwart van de omzet komt uit Nederland, waar Konmar de succesvolste formule is. De 29 grote supermarkten (meer dan 2500 vierkante meter) haalden 500 miljoen gulden omzet, een groei van 11 procent. Super de Boer, met 1,6 miljard omzet de grootste formule van Laurus, groeide 4,7 procent. Edah boekte een bescheiden omzetgroei van 0,6 procent en komt op 1,3 miljard. ,,Edah heeft in het eerste kwartaal marktaandeel verloren. De prijsjesjagers bleven weg'', aldus bestuursvoorzitter W. Angenent vanochtend in een toelichting op de halfjaarcijfers. ,,Door een reclamecampagne in het tweede kwartaal is dat weer aangetrokken.'' De discountformule Basismarkt haalde 385 miljoen gulden omzet (plus 13 procent). De kleine buurtsupermarkten, waaronder de Spar, zetten 15 procent minder om (520 miljoen). ,,Wij zijn de kleinere winkelformules aan het saneren en daar gaan we nog wel even mee door'', aldus Angenent.