HENNEMAN STRIJKKWARTET

Al meer dan zes jaar nestelt het Henneman Strijkkwartet zich in een niche tussen popmuziek, jazz en klassieke kamermuziek. Het kwartet onder leiding van violiste Ig Henneman legt zich voornamelijk toe op eigenzinnige hedendaagse composities die een sterk improvisatie-element in zich dragen. Op de vorige cd's Repeat that, repeat en Indigo speelde poëzie een directe rol in de vorm van voorgedragen teksten, op Pes is de dichtkunst impliciet in de composities. De strijkers bewegen zich al noten vervlechtend en klanken rijmend van proloog via tien instrumentale klankdichten naar coda.

Hoewel de leden van het kwartet vrijwel allemaal een stevige staat van dienst hebben in de jazz, ligt de muziek van Pes dichter in de buurt van de Russische kamermuziek van Schnittke, Goebaidoelina en Denisov dan van Stéphane Grapelli's opgewekte swing. Het gezelschap weet eigenzinnigheid te koppelen aan een grote variatie in stijl. De gelaagdheid van de nerveuze melodieslierten in het intro van `Canzon' contrasteert mooi met de langgerekte vegen klankkleur uit `Lasso', die hier en daar bijna middeleeuws aandoen. De ruimtes in de gecomponeerde stukken worden opgevuld met collectieve improvisaties. De groepsleden echoën, versterken, becommentariëren of beantwoorden elkaars partijen. Met behoud van hun individuele stem – vooral Wilbert de Joode's gespierde basspel en Tristan Honsingers houtige cellogeluid vallen op – vormen de leden van het Henneman Strijkkwartet een dynamische maar hechte eenheid.

Henneman Strijkkwartet: Pes (Wig, Wig05) Distr. BV Haast