Uitzendbureau Creyf's verdubbelt omzet via Content

Het Belgische uitzendbureau Creyf`s, sinds mei ook beursgenoteerd in Amsterdam, heeft zijn omzet in de eerste helft van dit jaar verdubbeld. Dat is te danken aan de overname van Content, eerder dit jaar.

De Nederlandse uitzendbureaus Content, Star Job, ASA Studenten Uitzendbureau en Carrière, sinds 1 januari in handen van Creyf`s, zijn goed voor de helft van de omzet. Zonder de overname van Content boekte Creyf's 9,5 procent meer omzet en 37 procent meer winst.

Het Belgische Creyf's houdt zich bezig met uitzenden en detacheren in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Van de omzet is 80 procent afkomstig uit traditioneel uitzendwerk, de rest zit in detachering, werving en selectie, opleidingen en outplacement. In de eerste helft van 1999 zette Creyf's 375,7 miljoen euro (826,5 miljoen gulden) om, een toename van 106 procent. Het bedrijfsresultaat groeide 121 procent, tot 20,7 miljoen euro.

De nettowinst kwam weliswaar 165 procent hoger uit op 9,7 miljoen euro, maar de winst per aandeel, 50 eurocent, groeide de helft minder: 85,7 procent. Dit is het gevolg van de uitgifte van nieuwe aandelen voor de overname van Content Beheer. Aandeelhouders van Content konden hun aandelen inruilen voor aandelen Creyf`s.

Ondanks de groeicijfers kampt Creyf's met de nodige problemen, onder meer in thuisland België, waar de uitzendmarkt volgens bestuursvoorzitter M. van Hemele onder zware druk staat. ,,Doordat wij niet hebben meegedaan aan een prijzenoorlog hebben we de markt niet kunnen volgen'', aldus Van Hemele vanochtend in een toelichting op de halfjaarcijfers vanuit Brussel. Van Hemele verwacht niet dat de problemen in België voorlopig voorbij zijn. In Duitsland en Luxemburg kampte Creyf's eveneens met tegenvallende resultaten.Nederland, waar Creyf's met 183,7 miljoen euro zo'n 5 procent marktaandeel heeft, is het enige land waar wel successen geboekt werden. De Nederlandse vestigingen die onder de naam Creyf's werken, haalden 40 procent meer omzet en die van de Content uitzendbureaus groeide 13 procent.

Creyf's werkt bij Content aan verbetering van het gebrekkige automatiseringssysteem. ,,Er is daar veel uitgegeven aan apparatuur die niet nodig was.'' Verder trof Van Hemele naar eigen zeggen geen lijken in de kast bij Content.