Vendex KBB ziet winst flink stijgen

Detailhandelsconcern Vendex KBB (Hema, V&D, Bijenkorf) heeft in de eerste helft van het boekjaar 1999/2000 95 miljoen gulden winst geboekt, een stijging van 83 procent. De omzet steeg met 4,6 procent tot 4,5 miljard gulden.

De speciaalzaken, waaronder winkelketens als Dixons, Hans Anders, Kien, M&S Mode en Hunkemöller, zorgden voor het grootste deel van de resultaatverbetering. Ze droegen 133 miljoen gulden bij aan het bedrijfsresultaat van 149 miljoen. De omzet van de speciaalzaken steeg met 6,6 procent tot 2,4 miljard. De warenhuizen boekten ruim 2 miljard omzet, een stijging van 2,5 procent.

Vendex KBB publiceerde vanochtend de eerste halfjaarcijfers sinds de fusie van Koninklijke Bijenkorf Beheer en het afgeslankte Vendex, eerder dit jaar.

De resultaten zijn vergeleken met de pro forma resultaten van de afzonderlijke ondernemingen (voor zover die nu deel uitmaken van Vendex KBB) over dezelfde periode vorig jaar.

Bestuursvoorzitter J. Hessels noemde de resultaten vanmorgen uitstekend, maar hij zit nog wel met een paar problemen. De modeketen Amici maakt verlies en de Hema kampt met een gedaalde omzet en verliezen in België. V&D deed het beter. Het warenhuis wist de omzetderving door winkeldiefstal waar het door geplaagd werd fors terug te brengen en boekte goede resultaten met de La Place restaurants en op de confectie-afdeling. ,,V&D heeft 12 procent meer mode verkocht, dat is een uitstekend resultaat voor zo'n moeilijke markt'', zei Hessels. De Bijenkorf boekte een bescheiden resultaatverbetering, waar Hessels ,,nog niet helemaal tevreden'' over is. De winstmarge van de drie warenhuizen, nu 1,2 procent, moet wat hem betreft dichter bij de 5,6 procent marge komen van de speciaalzaken.

De winst per aandeel bedroeg 97 cent (44 eurocent), een verdubbeling vergeleken met de pro forma cijfers van vorig jaar. De verliezen van het voormalige KBB van vorig jaar buiten beschouwing gelaten, steeg de winst per aandeel 33 procent.