Alex Gopher laat sampler en computer warm klinken

Op de single The Child, afkomstig van Alex Gophers nieuwe album, klinkt de stem van de overleden Billie Holiday met een swingende funk-bas. ,,Ik wil muziek maken in de geest van mijn helden'', zegt de Franse popmuzikant.

Lange tijd werd Franse pop nauwelijks serieus genomen, omdat het zoveel minder goed was dan de pop uit de landen die het hadden uitgevonden: Amerika en Engeland. Maar een paar jaar geleden veranderde dat: de dance-muziek van Daft Punk en de easy listening-pop van Air dwongen alom respect af en deden het commercieel ook goed. Volgens Alex Gopher, één van de sleutelfiguren in de Parijse muziek-scene, die deze week het schitterende album You, My Baby & I uitbracht en donderdag in Amsterdam optreedt, ligt de verklaring in de opkomst van dance-muziek in de jaren negentig. ,,Dat is grotendeels instrumentale muziek, waardoor wij niet meer het probleem van de taal hebben. Pop is altijd sterk op het Engels gericht. We hadden al langer goede producers in Frankrijk, die krijgen nu een kans. Het is vergelijkbaar met de jazz in de jaren zestig, toen was Parijs ook een belangrijke muziekstad.''

Vooral het succesvolle album van Daft Punk is van groot belang geweest, vindt Gopher. ,,Platenmaatschappijen beseften dat er geld te verdienen was met Franse muziek. Het succes van Daft Punk gaf anderen zelfvertrouwen, en iets om naar te streven.'' De Franse muziek is volgens Gopher beïnvloed door variété-muziek. ,,We waren in onze jeugd grote fans van Serge Gainsbourg, je hoort hem duidelijk terug bij Air. In mijn muziek ook, maar minder duidelijk.''

Opvallend in de Franse dance is ook de invloed van disco. ,,Daar luisterden we eind jaren zeventig veel naar. Er waren veel disco-producers in Frankrijk. Disco is hier nooit zo verketterd als in Engeland. Ik luisterde zowel naar een punkband als The Clash als naar disco. In Engeland kon dat niet. Ik denk achteraf dat wij gelijk hadden. Sommige nummers van The Clash zaten in feite al dicht tegen disco aan.''

Het album van Alex Gopher (hij noemde zich naar een personage uit de tv-serie Love Boat) is een knappe mengeling van diverse stijlen: funk, house, jazz, disco en de zwoele soul die begin jaren zeventig gemaakt werd. In sommige nummers, zoals de nieuwe single Party People, klinkt het spetterende geluid van de p-funk (pure funk), waarbij Gopher hulp kreeg van de Amerikaanse zangers Gary `Muddbone' Cooper en Michael `Clip' Payne (van de p-funkgroepen Parliament en Funkadelic). Gopher: ,,Ik kreeg al het verwijt dat het album te jaren zeventig-achtig klinkt, niet modern genoeg. Maar ik wil juist dat die invloeden erin doorklinken. Ik wil muziek maken in de geest van mijn helden, funk-artiesten als Sly Stone, George Clinton en Prince. Maar met moderne instrumenten: de sampler en de computer.''

Een voorbeeld van verrassend gebruik van de sampler is het prachtige nummer The Child. Daarin heeft Gopher enkele regels uit God Bless The Child van zangeres Billie Holiday genomen, waar hij opzwepende maar subtiele ritmes en een swingende funk-bas aan toevoegde, plus ijle toetsenpartijen die het geheel iets dromerigs en bedwelmends geven. Het is bijzonder om de stem van de in 1959 overleden Billie Holiday te horen in een modern jaren negentig-geluid. Gopher was bang dat het bewerken van Holiday's stem respectloos over zou komen. ,,Ik was pas gerust toen ik het aan Payne en Cooper liet horen. Zij zijn Amerikaans en zwart, de muziek van Holiday maakt deel uit van hun cultuur. Zij vonden het een mooi eerbetoon.''

Gopher vertelt dat het lastig is om kille elektronische instrumenten als de computer en de sampler warm te laten klinken. Dat hem dat wonderwel lukt is het best te horen aan het nummer Ralph & Kathy, waarin hij twee computerstemmen met elkaar laat praten, wat een ontroerend hoorspel oplevert. ,,Het gaat over een verdwaalde ruimtevaarder. In zijn shuttle begint zijn computer, Kathy, met hem te praten. De stemmen komen uit een Macintosh-computer, waar een programma op zit dat je teksten kunt laten uitspreken, door verschillende mannen- en vrouwenstemmen. Een journalist noemde het `het eerste liefdesliedje van het nieuwe millennium'. Dat vond ik een groot compliment, omdat ik het zo bedoeld had. Later besefte ik dat het nummer ook op mijzelf slaat: ik zit vaak alleen in de studio, opgesloten met mijn computer, waar ik ook mee probeer te praten.''

Alex Gopher: You, My Baby & I. Solid/V2 SLD 017 CD. Alex Gopher treedt donderdag 9/9 op in Paradiso, Amsterdam (om 23.30 u.).